جامعه

درسهمیه حجاج 20 فیصد کاهش بعمل آمد

کابل باختر/ 26/ سرطان

وزیر حج و اوقاف میگوید : دولت عربستان سعودی تعداد زایرین حج بیت الله شریف را درسالروان بیست فیصد کاهش داده و به این ترتیب درسهمیه حجاج افغانستان نیز کاهش بعمل آمده است .

 به گزارش آژانس باختر ، داکتر محمد یوسف نیازی وزیر حج و اوقاف که امروز در یک نشست خبری در کابل سخن میگفت اظهار داشت دولت عربستان سعودی حدود چهل روز قبل تصمیم گرفت تا سهم زایرین حج بیت الله شریف را درمراسم امسال بیست فیصد کاهش دهد.

 این تصمیم برسهیمه حجاج افغانی نیز اثرگذاشته و براین ترتیب شش هزار زایر افغان نخواهند توانست تا در مراسم حجاج امسال شرکت نمایند.

داکتر نیازی که خود تازه از سفر عربستان سعودی به کابل برگشته است اضافه داشت که وی هنگام اقامت در عربستان سعودی با مقام هاي آن کشور ملاقات های را انجام داد تا در سهمیه حجاج افغانی کاهش بعمل نه آید دلیل که جانب افغانی مطرح میکرد این بودکه نفوس افغانستان به اساس تخمین استوار است . و سهمیه که قبلاً برای حجاج افغانی در نظر گرفته شده، نمیتواند متقاضیان حج را قناعت دهد .

 مگر مقامات سعودی این را یک تصمیم کلی دانسته که به اساس آن سهمیه حجاج تمام کشور های شرکت کننده درمراسم حج تا 20 فیصد کاهش میابد.

وزیرحج و اوقاف اضافه داشت، کاهش سهمیه حجاج یک امر حتمی بوده و این مسئله ما را واداشت تا در مشوره با روسای حج و اوقاف ولایات تصمیم بگیریم به این ترتیب آنانیکه آخرثبت نام کرده و نام شان در آخرلست متقاضیان حج قرارمیگیرد نخواهند توانست درمراسم حج شرکت نمایند مگر شرکت این افراد در مراسم سال آینده حتمی خواهد بود .

 داکتر نیازی تاکید کرد که تصمیم کاهش در سهمیه حجاج یک امر حتمی بوده که مایه تاسف است ولی دلایل مقام هاي سعودی نیز قابل درک میباشد.

دولت عربستان سعودی درحالی تصمیم به کاهش حضور 20 فیصد از زایرین حج بیت الله شریف را گرفت که کار بازسازی وگسترش مسجدالحرام و ساحه طواف درآن مسجد ادامه دارد.

ادامهء این کار باعث گردیده که ظرفیت طواف به دور کعبه شریف از 48 هزار تن دریک ساعت به 22 هزار تن دریک ساعت کاهش میابد مگر با ختم کار بازسازی و گسترش ساحه طواف یکصدو پنج هزار تن از زایرین دریک وقت خواهند توانست که به دور کعبه مبارک طواف نمایند .

وزیر حج و اوقاف در این نشست خبری ضمناً از برخی برنامه های آن وزارت مبنی به ارائه خدمات بهتر برای زایرین افغان سخن گفت و یاد آور شد که در سفر اخیر به عربستان کوشیده شد تا اماکن بهتر و مناسب برای حجاج افغانی به کرایه گرفته شود قبلاً برای حجاج تا یکصدو پنجاه تعمیر به کرایه میشد که در سالروان این تعمیر ها به 22 واحد رسیده یعنی ساختمان های معیاری باکیفیت وسطح پذیرش بلند به کرایه گرفته شده است .

اوقیمت خدمات مراسم حج را درسالروان سه هزار و بیست دالر وانمود کرد که یکصد دالر کمتر از سال گذشته است  که قسمت زیاد آن صرف کرایه تکت رفت و برگشت حجاج میشود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا