تبصره و مرور بر مطبوعات

چگونگی حیات وحش در افغانستان، 162 حیوان وپرنده با خطر انقراض مواجه اند

تبصره
کابل باختر- 13 حوت
سازمان ملل متحد12حوت( سوم مارچ) را روز جهانی حیات وحش اعلام  داشته تا به این ترتیب توجه جهانیان را به حفظ حیات وحش جلب نموده وتنوع زندگی را برای زنده جان های دیگر در کره خاکی مساعد سازد.
مفسر آژانس باختر مینگارد: 12 حوت روز جهانی حیات وحش است هدف از مسما نمودن سوم مارچ به عنوان روز جهانی حیات وحش حرکتی به منظور جلب تعهد  همگانی برای حفظ حیات وحش است.
ازاین روز در حالی در سطح جهان تجلیل میشود که اکثریت حیوانات وحشی، خزندگان وپرنده گان در جهان به دلایل بد رفتاری، شکاربی رویه وعوامل دیگر با انقراض مواجه اند.
  اگر به وضعیت حیات وحش در افغانستان دقیق شویم حیوانات وحشی، خزنده گان وپرنده گان دراین کشور نیزوضیعت اسفبار دارند.
مسولان در اداره حفاظت محیط زیست افغانستان میگویند که آنها لستی  از یکصد شصت  ودو حیوان وحشی وپرنده گان را تهیه کرده اند که نسل آنها در افغانستان با تهدید انقراض مواجه است .این حیوانات در لست سرخ انقراض قرار دارند.
حرف از انقراض نسل یکصد شصت ودو حیوان وپرنده در افغانستان در حال به زبان میاید که قبلا" موجودیت وحیات 128 جانور پستانداروپنجصد نوع پرنده، ماهی وخزنده در افغانستان مشخص گردیده است که شماری از آنها نایاب ترین حیوانات وحشی پرنده گان وخزنده گان میباشند.
افغانستان با داشتن اقلیم مختص به خود، ساختار پیچیده جغرافیایی، زمینه ساز تولد، تکثر، تشکیل و پرورش انواع حیات وحش وپرنده گان است که باید آن را دست کم نگرفت وآن را ارزش داد. این امر پذیرفته شده وحکم طبعیت است که زندگی هر حیات با حیات وزنده جان دیگر ارتباط دارد ودر صورت انقراض نسل یک حیوان ،یک پرنده ویا یک خزنده ویک گیاه بر حیات دیگران اثر گذار است در حالیکه این امر طبیعی در افغانستان نادیده گرفته شده ومسوولان دولت از چهل سال به این طرف به دلایل متعدد نتوانسته اند برای حفظ حیات وحش  در کشوربرنامه ریزی نمایند باآنکه در خصوص حفظ حیات وحش  برنامه های علمی صورت نگرفته در مواردی خود باعث بروز مشکلات در این قسمت شده ایم.
امروزشیخ های عرب از جا های دور به افغانستان میایند ونایاب ترین پرنده گان ما را شکار میکنند. پارک ملی واخان که نایاب ترین حیوانات وطن را در خود دارد به گونه درست حفاظت ومدیدت نشده است به همین ترتیب مناطق دیگر افغانستان نیز مکان مناسبی برای حفظ حیات وحش نیستند در حالیکه  تالاب ها و آب  های ایستاده افغانستان مهمترین ایستگاه پرنده گان مهاجر است ضمنا" قطع بی رویه جنگلات ،دام پروری غیر فنی وعلمی، انکشاف غیر میعاری شهر ها و روستاها هم به زندگی وحش در افغانستان آسییب جدی رسانده است.
اکنون که حرف وتعهد از حفظ حیات وحش در افغانستان است، این به مسولان حکومتی بر میگردد که با چه برنامه وراهکاریی  برای تنوع بخشیدن به زندگی حیوانات وحشی وپرنده گان دست به کار میشوند با آنکه این کار به اداره محیط زیست ربط داده میشود مگر این نهاد به تنهایی کاری کرد نمی تواند مگر آنکه حمایت نشود. ختم تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا