جهان

وجود داعش در پاکستان روز به روز جدی تر می شود

اسلام آباد / ایرنا /باختر/12 جدی
روزنامه نیوز پاکستان به نقل از منابع امنیتی این کشور نوشت که حدود 20 نفر از مردم شهر لاهور از جمله تعدادی زن و کودک، برای پیوستن به گروه تروریستی داعش، عازم سوریه شده اند.
این گزارش حاکی است یک سلسله فعالیت های مخفی در شهر کراچی نیز در زمینه عضو گیری برای داعش در جریان است اما آنچه تا کنون بطور واضح مشخص شده است، فعالیت هایی است که در شهر لاهور برای جذب نیرو برای داعشی ها درجریان است.
شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب است. دو روز پیش 9 نفر در یکی دیگر از شهرهای این ایالت پاکستان به جرم همکاری با گروه تروریستی داعش دستگیر شدند و از آنها مقدار زیادی سلاح، مواد منفجره و تجهیزات ارتباطی بدست آمد.
نیوز می نویسد: اینکه تا کنون چه تعداد پاکستانی برای ملحق شدن به داعش، خود را به سوریه رسانده اند، سوالی است که کسی پاسخ دقیق آن را نمی داند.
همچنین، دو روز پیش روزنامه اردو زبان دنیا با استناد به یک نامه مربوط به وزارت امور داخله ایالت پنجاب پاکستان گزارش داده است: داعش پایه های حضور خود در پاکستان را محکم کرده و حتی فردی به نام عامر منصور به عنوان سرکرده این گروه تروریستی در شهر اسلام آباد پایتخت پاکستان تعیین شده است.
وزارت امور داخله ایالت پنجاب این نامه را به افسران ارشد پولیس تمام مناطق این ایالت ارسال کرده است.
در این گزارش آمده است: گروه تروریستی داعش در حال هضو گیری از میان جوانان پاکستانی است و اکنون حدود 40 تا 50 نفر از اعضای جدید این گروه در ایالت خیبرپشتونخوا و بخش های مختلف مناطق قبایلی مستقر هستند.
دنیا نوشته است: داعش برای سرباز گیری خود در این مناطق، جذب مهاجران افغان را در اولویت قرار داده و پس از شناسایی و جذب آنان، این افراد را به داخل خاک افغانستان منتقل می کند و آنان را تحت آموزش های نظامی و جنگی قرار می دهد. داعش ماهیانه مبلغ 30 تا 50 هزار روپیه به هر جوان پاکستانی که عضو این گروه می شود، دستمزد می دهد.
روزنامه دنیا به نقل از رحمان ملک وزیر داخله سابق و نماینده فعلی حزب مردم در مجلس سنای پاکستان نوشت: سرکرده داعش حدود شش ماه در پاکستان حضور داشته است.
رحمان ملک در گفت وگو با خبرنگاران در اسلام آباد ادعا کرد که پس از شناسایی جلسه داعشی ها در مسجدی در شهر گوجرانوالا در پاکستان، معلوم شده است که سرکرده اصلی داعش مدت پنج الی شش ماه در پاکستان اقامت داشته است.
در ماه ها و سال گذشته نیز گزارش های زیادی مبنی بر وجود دیوارنویسی و توزیع پوسترها و جزوات تبلیغاتی داعش در مناطق و شهرهای پاکستان از جمله در اسلام آباد پایتخت این کشور، در رسانه ها منتشر شد.
اوایل سال جاری، یک عراده سرویس اتوبوس حامل شیعیان در شهر کراچی مورد حمله تروریستی قرار گرفت و بیش از 40 نفر از سرنشینان آن به شهادت رسیدند. گروه تروریستی داعش مدعی شد که این حمله از سوی عوامل این گروه تروریستی انجام شده است.
حدود سه ماه پیش، مقامات عالی پولیس ایالت سند پاکستان اعلام کردند که گروه تروریستی داعش ارتباط نزدیکی با گروه تروریستی و ضدشیعه لشگرجهنگوی در پاکستان دارد.
با این وجود، مقامات رسمی پاکستان مدعی هستند که شواهد کافی دال بر وجود رد پای داعش در پاکستان وجود ندارد. ارتش پاکستان هم بارها اعلام کرده است که حتی اجازه ورود سایه داعش را هم به این کشور نخواهد داد.
روز پنج شنبه قاضی خلیل الله سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان بار دیگر حضور داعش در این کشور را انکار کرد و گفت: نیروها و دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی پاکستان در برابر تهدیدهای احتمالی از سوی داعش کاملا آماده هستند و هرگونه اقدام لازم را برای جلوگیری از حضور داعش در پاکستان انجام خواهند داد، داعش هیچ گونه 'حضور سازمان یافته' در پاکستان ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا