تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت دوشنبه 24 میزان

 

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرار گرفته اند در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته و نیز اخبار و گزارشهای را در مورد رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله ای شماره امروزی زیر عنوان با این همه پیداوار دسترخوان ما بی نان است. نوشته: توجه به حفظ فر آوردهای زراعتی یکی از مهمترین کار های دولت های است که به آینده مردم و کشورشان می نگرند و نمی خواهند مردم شان به قحطی و کمبود مواد مواجه شوند.

این توجه از سوی دولت در افغانستان شاید تنها در مورد گندم تحقق یافته باشد و در مورد سایر غله و میوه ها هيچگونه توجهی صورت نگرفته است.

از همین رو همه ساله ما در فصل سرما به کمبود غله و میوه ها و سبزی ها مواجه می شویم.

این روزنامه در صفحه دوم زیر عنوان نجات افغانستان مسوولیت مشترک ما و جهانیان نوشته : تقریباً یکسال و چند ماه برای خروج نیروهای بین المللی از افغانستان مانده است. افغان ها از همین حالا سال 2014 یا 1393 را لحظه شماری وضعیت کشور شان را پس از سال 2014 به شکل گوناگون تعبیر می کنند.

اذهان عامه نسبت به آینده کشور مثبت نیست، مردم از آمدن طالبان و جنگ های داخلی در هراس اند و فکر می کنند که تجارب تلخ دهه 1990 یکبار دیگر به آزمایش گرفته خواهد شد . مردم در دولت اصلاً توقع بهبود وضعیت را ندارند و سطح اعتماد آنها نسبت به دولت بسیار کم است.

نویسنده مطلب را همینگونه ادامه داده و در اخیر نوشته : زمان برای بسیج شدن ارزش های خاص ملی و به منظور حفظ و نجات کشور کم است. جامعه جهانی نباید افغانستان را نادیده گیرند و به جای غوغای سیاسی مردم خود را در مورد ماموریت ناتمام شان طوری واقف سازند که قناعت کنند ،،،، جانب دیگر خیر و فلاح دولت افغانستان و مردمش در وحدت و همدلی سیاسی می باشد زمان آن رسیده است که ما از تدبیر سیاسی کار گرفته به جهانیان نشان دهيم که افغانها حاضر اند برای نجات کشورشان وآینده مطمین، اختلافات قومی، سمتی و زبانی را کنار گذاشته و برای نسل های آینده میراث خوبی بجا بگذارند.

این روزنامه همچنان در صفحه سوم شماره امروزی مطلبی را زیر عنوان مقام های حکومت در چشم مردم خاک می پاشند را نشر کرده است.

روزنامه وحدت از سفر محقق به لندن خبر داده و در صفحه اول شماره امروزی نوشته که این سفر بنابه دعوت یک عضو پارلمان انگلستان و به منظور دیدار با افغان های مقیم لندن صورت گرفته است.

وحدت همچنان در صفحه نخست خبر داده که پروژه ده هزار اپارتمان های رهایشی در کابل افتتاح شد.

وحدت همچنان در مطلبی زیر عنوان، شورای سراسری علمای افغانستان، حملات انتحاری در اسلام حرام است.نوشته : شورای سراسری علمای افغانستان اعلام کرده است که کشتن مردم بی گناه و انجام حملات انتحاری در دین اسلام عمل ناپسند و حرام است. این شورا گفته است که حملات انتحاری اساس دینی ندارد و این گونه حملات بر اساس آیات قرآن و احادیث نبوی ناروا است.

وحدت همچنان در صفحه اول از آتش سوزی در غزنی خبر داده و چنان عنوان کرده این آتش سوزی ملیون ها افغانی خساره مالی وارد کرده است.

وحدت برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است.

اما روزنامه انصاف در برگ نخست به نشست معینان وزارت خانه های خارجه افغانستان و ایران در کابل توجه و زیر عنوان، گسترش همکاری های دو جانبه تاثير مستقیم بر بهبود امنیت دارد به این موضوع پرداخته است.

انصاف در همین صفحه زیر عنوان، از کرکت بازی و سیاست ورزی تا صدور فتوا شرعی نوشته : یک ورزشکار سابق پاکستانی که اکنون رهبری یک حزب سیاسی در آن کشور را به عهده دارد در اقدامی عجیبی دست به صدور فتوای شرعی زده و گفته است جنگی که اکنون در افغانستان جریان دارد برای " آزادی " و " جهاد " است.

به نوشته این روزنامه، این فتوای ورزشکار سابق و سیاستمدار کنونی پاکستانی، خشم گسترده علما و نماینده گان مجلس افغانستان را به همراه داشته است. افغانها این اظهارات را از مصادیق مداخله در امورداخلی کشور می دانند و آن را به شدت محکوم کرده اند.

این روزنامه همچنان نشست دو جانبه افغانستان و پاکستان توجه کرده و عنوان نموده است که پیش از هفتاد درصد مشکلات تاجران افغان در پاکستان برطرف شد.

این روزنامه در برگ های دیگری شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است.

اما روزنامه سخن جدید در برگ نخست به گزارش گروه بحران توجه کرده  از قول عبدالحمید مبارز عنوان کرده گزارش گروه بحران شایعه امریکایی است.

این روزنامه همچنان در همین صفحه از قول جاوید لودین معین سیاسی وزارت خارجه کشور عنوان کرد، در قبال تهران و واشنگتن سیاست متوازن داریم. زنان خواهان نقش بیشتر در برنامه صلح شدند، آغاز برنامه واکسیناسیون کودکان از جمله عنوان های دیگری می باشد که این روز نامه در صفحه اول آنان را نشر کرده است.

به همین ترتیب روزنامه های سروش ملت، ماندگار، سرنوشت و دیگران در شماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا