جامعه

وضعیت پناهجویان افغان دردنمارک رقت باراست

کابل باختر 25 حمل

پناهجویان افغان دردنمارک  به مشکلات زیادی روبروهستند.

این پناهجویان که تعداد شان به ده ها  تن می رسد ، ازبی سرنوشتی رنج می برند وازدولت دنمارک می خواهند تا برای شان پناهنده گی بدهد.

طبق گزارش ها ، تعدادی ازین پناهجویان افغان  که ازسوی کشوردنمارک پناهنده گی شان قبول نمی شود دست به خود سوزی زده وتعدادی نیز به تکالیف روحی دچارشده اند.

 دولت دنمارک وسازمان ملل  ، این پناهجویان را دردوکمپ جابجا کرده اند.

 درین کمپ ها ، علاوه برافغانان ، پناهجویان کشور های عربی ازجمله سوریه ، لیبیا وکشورهایی چون ایران ، پاکستان ، هندوستان وسومالیا اند که بنابرعدم مصونیت و امنیت فردی واجتماعی ونبود زمینه ی کارمجبورشده اند تا به کشورهای اروپایی ازجمله دنمارک پناه ببرند.

محرومیت ازکاروتحصیل وازهمه مهمتررد درخواست پناهنده گی ، این پناهجویان را نگران ساخته است.

ضیا عباسی آواره ی افغان شش سال می شود که درکمپ های کشوردنمارک به امید اخذ پناهنده گی به سرمی برد اما تاکنون موفق به این کارنه شده است.

او می گوید ( درافغانستان کارنیست ، امنیت نیست ، ازین خاطرخواستم تا به اروپا بروم تا ازین طریق بتوانم هم به خانواده ام یک لقمه نانی پیدا کنم وهم خودم با خیال راحت تحصیل نمایم اما اینجا هم با گذشت سالها ، پناهنده گی نمی دهند،سرگردان و پشیمان شدم که به اروپا آمده ام.)

مهدی یک اواره ی دیگراست . اوبه خاطری که درکابل  مصوون نیست وکاردرستی برایش پیدا نمی شود ، با تحمل همه مشکلات از راه های غیر قانونی  به دنمارک آمده است تا پناهنده شود.

او گفت که کشوردنمارک درخواست بیشترین پناهجویان را بدون دلیل مقنع ، رد می کند.

اومی گوید ( من به خاطرسروسامان دادن به  زنده گی خانواده ام ، مشکلات را قبول کرده وبه دنمارک آمده ام تا کارکنم وبرای آنان پول بفرستم اما درینجا نه مارا قبول می کنند ونه اجازه می دهند که کارکنیم وپول بدست اوریم.)

جمیل  یک آواره ی دیگرافغان  ازمقامات کشوردنمارک می خواهد تا برای آواره گان ، ازنظربشردوستی وحقوق بشری  پناهنده گی بدهد .

اوگفت ( ازکشوردنمارک می خواهم که ما را ازین بی سرنوشتی نجات دهد وبا دادن حق پناهنده گی بگذارد تا صادقانه برای رفاه خود وآبادی کشوردنمارک کارکنیم وتحصیل نماییم.)

با این حال ، این پناهجویان هشدارمی دهند که درصورتی که ازسوی کشوردنمارک درخواست پناهنده گی شان رد شود ، به طوردسته جمعی دست به خود سوزی خواهند زد.

نفوس دنمارک درحال حاضرپنج ملیون عنوان می شود ؛ این درحالیست که کشورهایی بانفوس کم وداشتن میزان اندک نیروی کار درجهان برای ابادانی و ساخت وساز  بیشترسیاست جذب پناهجویان  را درپیش گرفته اند..

درین حال اسلام الدین جراات سخنگوی وزارت امورمهاجرین وعودت کننده گان می گوید که آنان برتلاش های شان برای رفع مشکل پناهجویان افغان دراروپا افزوده اند.

اومشکلات پناهجویان افغان دراروپا را پذیرفت اما وعده داد که درجهت رفع این مشکل به زودی اقدام خواهد شد.

ازسوی دیگر سخنگوی وزارت امورخارجه افغانستان به آژانس باخترگفت که آنان ازراه های دیپلوماتیک برای رفع مشکلات پناهنده گی پناهجویان افغان دراروپا تلاش خواهند کرد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا