تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۶ سنبله/ باختر
دولت افغانستان ازکشورهای منطقه می خواهدکه با روند صلح دراین کشور٬ با محورومالکیت افغانان همکاری صادقانه کنند.
مفسر آژانس باختر می نگارد؛ در حالی که گفت وگو ها میان افغانان در دوحه آغاز شده است زلمی خلیل زاد نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان٬ که از او به عنوان معمار توافق صلح میان طالبان و امریکا یاد می شود٬دور تازۀ ازسفرهایش به کشورهای منطقه را آغاز کرده است.
او سفرش را از پاکستان آغاز کرد و بعد از ملاقات با مقام های ارشد نظامی آن کشور به دهلی رفت تا با مقام های هندی هم روی مسئله صلح در افغانستان بحث های داشته باشد.
دور جدیدسفرمنطقه یی خلیل زاد٬ درست زمانی صورت گرفته است که او چند روز قبل با صراحت گفت« برعلاوه داعش٬کشورها و حلقه های هم وجود دارد که روند صلح افغانستان را تخریب می کنند»
او گفته است « برخی از کشورهای منطقه خوشبین و همکار مذاکرات صلح افغانستان نیستند و می‌خواهند امریکا را در جنگ افغانستان نگهدارند و رقابت‌های منطقه‌یی خود را دراین کشور ادامه دهند.»
باآن که خلیل زاد٬این کشورها و حلقه ها را واضح نکرده است مگر این گفته ها یک مساله را وضاحت می بخشد که کشور های زیادی اند که تلاش دارند٬روند صلح در افغانستان مطابق به میل٬خواست ومنافع آنان دنبال شود.
گفته های اخیر اسد درانی رییس پبشین آی اس آی و گفته های خواجه محمد آصف سابق وزیر دفاع پاکستان می رساند که روند صلح در افغانستان بیشتر برمحور منافع پاکستان پیش رفته است وبایدبه همین سان دنبال شود.
این در حالی است که شماری از کشورها٬از وضعیت جاری چندان راضی نیستند. آنان تاکید دارند که در پیشرفت های تازۀ سیاسی و انکشافات بعدی٬ باید مسئله امنیت این کشورها که با امنیت افغانستان مرتبط است، مدنظر باشد.
از دید مردم افغانستان ودولت این کشور٬معضل افغانستان بیشتر عوامل و ابعاد بیرونی دارد٬گوشه های پیدا وپنهان این مسئله٬ با پیشرفت های اخیر سیاسی در افغانستان نمایان شده است که کدام کشور ها در افغانستان در پی منافع شان اند.
باور ها بر این است که خلیل زاد می کوشد تا روند صلح درافغانستان که با تلاش های اوشکل گرفته است، جان پیدا کند و استمراریابد.
امریکا نگران آن است که ذوق زدگی یک کشور٬کشوری دیگری را حساس کند و در نهایت روند صلح در افغانستان که بعد از دشواری های زیاد٬در یک مسیر مناسب قرار گرفته است تخریب نشود.
برای امریکا٬ نقش کشور های منطقه در حل بحران افغانستان با اهمیت است و امریکا می کوشد در یک دیپلماسی آرام٬همه این کشورها را به حمایت از روند جاری صلح در افغانستان ترغیب کند.
راه حل معضل افغانستان در بعد بیرونی٬جلوگیری از توسعه طلبی و امتیاز جویی شماری معین از کشورها به خصوص پاکستان است٬کشورهای زیادی در منطقه اند که به صورت پیدا وپنهان٬نسبت به توسعه طلبی های پاکستان٬در افغانستان و منطقه نگران اند و امریکا را متهم می کنند که در امتیاز دهی به پاکستان راه افراط را در پیش گرفته است.
در حالی که هند٬آسیای میانه٬حتا اروپا و امریکا٬پاکستان را عامل ترویج افراط گرایی مذهبی می دانند و افراط گرایی٬ خود زادۀ هراس افگنی شده می تواند٬این کشور ها نمی خواهند که افغانستان بار دیگر شاهد تولد امارت اسلامی طالبان باشد واین کشوربار دیگر٬ به مرکز افراط گرایان مبدل شود.
این کشورها٬ توافق صلح امریکا با طالبان را یک حرکت غافلگیرانه تعبیر کرده اند که تنها می تواند زمینۀخروج امریکا از افغانستان را مساعد کند در حالی که پیامد آن برای کشور های دیگر مبهم و پیچیده است.
سفر خلیل زاد می تواند یک حرکت برای اعتماد سازی باشد مگر کشور های منطقه از امریکا کار بیشتری می خواهند٬ خواست اول این کشورها این است که امریکا نقش پاکستان را که به گونۀ خود را مدیریت کنندۀ گفت وگو های صلح معرفی می کند٬تغییر دهد و پاکستان تنها نقش همکار در این روند را اختیار کند.
شاید امریکا با اعزام مجدد خلیل زاد به منطقه٬ در فکر تقویت اجماع بین الملی در افغانستان باشد و این برای تقویت روند صلح در افغانستان یک حرکت مثبت است مگر بهتر است که امریکا درخصوص بیشتر افغانی شدن این روند٬ تلاش کند و دراین راه با دولت افغانستان هم گام و هماهنگ شود.
دولت افغانستان به این باور است که روند صلح در افغانستان یک روند ملی  است و کشور های خارجی باید آن را مالکیت افغانان بدانند٬احترام کنند٬دولت افغانستان٬تنها نقش تسهیل کنندۀ کشور های خارجی را در این روند محترم می شمارد وتاکیددارد که کشور های بیرونی به جای رقابت های منفی و حرکات حساسیت برانگیز٬ با روند صلح درافغانستان با محورومالکیت افغانان همکاری صادقانه کنند. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا