سیاست

پیام ستر جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری.ا.ا به حمایت از روز جهانی محو خشونت علیه زنان

کابل باختر 2 قوس
هموطنان عزیز، خواهران و برادران!
السلام و علیکم و رحمت الله برکاته
روز 25 نوامبر، از سوی سازمان ملل متحد، روز جهانی منع خشونت علیه زنان نامیده شده است.
این روز در کشور های جهان همه ساله با برپایی مجالس و کنفرانس های شاندار گرامی داشته می شود و در آن به شرح نابسامانی ها علیه زنان و دریافت راه های مبارزه با خشونت علیه زنان و ساختن جهانی که در آن با زنان رفتار مناسب انسانی و در خور شأن آنان صورت بگیرد، پرداخته می شود.
من این روز را برای همه زنان کشور مبارک باد می گویم و امیدوارم که آنان در پرتو حقوق و وجایبی که قانون اساسی کشور به آنان داده است مبارزه کنند و روزی به این حقوق حقۀ شان دست یابند و افغانستان سرزمین ایمن برای آنان باشد.
در تعالیم والای دین مبین اسلام، این حقوق محفوظ و تثبیت شده است و شماری از بیخبران و ستمگران در محلات مختلف جهان و از جمله در افغانستان بخاطر عدم آگاهی از این تعالیم و گاه بخاطر ارج نگذاشتن به این حقوق، علیه زنان مظالم شدیدی روا میدارند.
خواهران عزیز!
از یاد نبریم که در بروز مظالم علیه زنان در کشور نا هنجاری های اجتماعی همانند سنن و رسوم نا پسند مروج درجامعه، بیسوادی، فقر، عدم پیروی درست از تعالیم دین مبین اسلام، ادامه جنگ و پیامد های ناگوار آن نقش دارد.
وظیفه هریک از ماست تا در روشنی تعالیم دین مبارک مان و ارجی که قانون اساسی کشور به زنان قایل شده است، به زنان و دختران در ساختار جامعه خویش احترام و نقش شایسته بدهیم و از تعدی و مظالم در حق این نیم پیکر جامعه که سلامت ایشان به سلامت زنده گی و اجتماع پیوند نا گسستنی دارد، خود داری کنیم.
با اندوه فراوان در سالی که اینک در ماه های پایانی آن قرار داریم، کارنامه مظالم در حق زنان باز هم سنگین بوده است. از ولایات کشور گزارش هایی مبتنی بر تجاوز، زور گویی و دیگر انواع خشونت علیه زنان رسیده است که حتی یاد آوری از آنان عرق شرم بر جبین انسانیت می آورد.
تجاوز بر دختران خورد سال در برخی از ولایات کشور، اختطاف دختران و با اگراه و زور به قید ازدواج در آوردن آنان با مردان کهن سال در این ولایت ها و جرایم دیگر علیه زنان که گاه منجر به توسل زنان و دختران به خودکشی می شود، همه و همه نشانه هایی از ستم و خشونت شدیدی است که در این سال علیه زنان و دختران روا داشته شده است.
تاکید می نمایم تا با سعی و مجاهدت انسان های خیر خواه، جامعه مدنی و ارگان های مسئول دولتی جلو تکرار آن با جدید گرفته شود.
من امیدوارم که نهاد های عدلی و قضایی کشور و مراجع کشف و تحقیق به این جرایم سنگین علیه زنان رسیده گی های لازم نموده و نگذارند متخلفین و مجرمین از دام قانون فرار کنند وباید آنان به سزای اعمال ننگین و غیر انسانی خویش برسند.
توقع دارم که فرصت های مناسبی برای تعلیم و تعلم دختران و زنان فراهم گردد و آنان با فراگیری علم و دانش و آموزش تعالیم دین مبین اسلام، جایگاه و مرتبه خویش را در زنده گی و اجتماع درک کنند و روزی فرا رسد که ریشه های خشونت و ستم علیه زنان از میان جامعه بشری و بویژه افغانستان، برچیده شود.
خواهر ان و برادران!
با زنان و دختران رفتاری انسانی و مملو از محبت پیشه کنید و باور داشته باشید که اگر این زنان با دستان مبارک و ظریف شان گهواره های کودکان را تکان میدهند، در واقع نبض زنده گی و تحرک جامعه بشری را نیز در دست دارند.
محبت، شفقت و رفتار انسانی با زنان سبب می شود تا اولاد این کشور درد دیده با فضایل نیک انسانی تربیت و پرورش یابند و آینده فرزندان مان در سایه زحمات زنان کشور نیک، روشن و پر بار باشد.
به زنان و دختران تان مهربان باشید و باور داشته باشید که زنان خوب و تربیت یافته و آموزش دیده و تحصیل کرده، خانواده خوب و روشنی به جامعه تقدیم می کنند و بار عظیمی از مشکلات را از روی شانه های مردان بر میدارند و خانواده ها را به سرمنزل مقصود می رسانند.
من امیدوارم که روزی جنگ ها در کشو پایان یابد تا همه مان اعم از زن و مرد بخوبی بتوانیم در سایه قانون و مصئونیت و صلح و آرامش دایمی، هم به تربیت و پرورش فرزندان خود برسیم و هم در راستای ترقی و پیشرفت کشور عزیز خویش تلاش کنیم.
من همچنان از تمام مردم افغانستان و بویژه هواخواهان خویش می طلبم تا به دختران شان اجازه بدهند تا در مکاتب، و دانشگاه ها و دیگر نهاد های آموزشی به آموزش و تخصیل ادامه بدهند و در تصمیم گیری ها، فعالیت های سیاسی، مدنی، اجتماعی و اقتصادی سهم و نفش فعال شان را ایفا کنند.
امیدوارم که ره یافت های مجالس و کنفرانس هایی که به گرامیداشت از روز مبارزه علیه خشونت در برابر زنان برگزار می گردد، آموزه هایی باشند که بتوانند ما را در راه رسیدن به جامعه عاری از خشونت رهنمون گردند.
برای همه شما عزیزان در راه رسیدن به روشنایی و صلح و ترقی و پیشرفت، آرزوی موفقیت های همیشه گی دارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا