سیاست

رئیس جمهور غنی با وزیر دفاع امریکا و سرمنشی سازمان ناتو دیدار کرد

کابل بختر 6 میزان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان دیروز با جنرال جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا و ینس ستولتنبرگ سرمنشی سازمان ناتو که در راس هیات عالی رتبه در یک سفر رسمی به کابل آمده بودند، دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،
در این دیدار که در ارگ انجام شد و در آن، داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز حضور داشت، در آغاز رئیس جمهور غنی ضمن خوش آمدید به وزیر دفاع امریکا و سرمنشی سازمان ناتو از قربانی‌های عساکر امریکایی در افغانستان و سایر کشورهای عضو سازمان ناتو تشکری کرده، گفت: از حمایت های دوامدار ۳۹ کشور عضو سازمان ناتو تشکر می کنم که در راستای تامین امنیت و مبارزه با تروریزم، قربانی های زیادی داده اند.
رئیس جمهور همچنان از  شجاعت و دلیری نیروهای دفاعی و امنیتی کشور قدردانی کرد و از رئیس جمهور ترامپ و جنرال متیس بخاطر نهایی‌سازی استراتژی جدید ایالات متحدۀ امریکا در قبال افغانستان و از اینکه فضای موفقیت را برای مقابله با تروریسم فراهم کرده  و ابهام را در افغانستان و منطقه از بین برده است، تشکر نمود.
رئیس جمهور کشور گفت که استراتیژی جدید ایالات متحدۀ امریکا در رابطه به منطقه، به زمان محدود نیست بلکه وابسته به شرایط است. وی افزود که این استراتیژی، فرصت های جدیدی را در منطقه به میان آورده است و خطاب به همه گفت که از این فرصت های جدید باید برای صلح منطقوی استفاده صورت گیرد.
محمد اشرف غنی خاطر نشان کرد که انتخابات آیندۀ شوراهای ولسوالی ها، ولسی جرگه و ریاست جمهوری یک انتخات نه، بلکه مسئولیت می باشد و در راستای برگزاری شفاف آن، همۀ ما متعهد هستیم. وی افزود که انتخابات آینده برای مردم افغانستان و قشر سیاسی این فرصت را فراهم خواهد ساخت که آنان در راستای تقویت هرچه بیشتر قوای مقننه، سهم موثری بگیرند.
رئیس جمهور گفت که بار اصلی جنگ بر دوش مردم افغانستان است، زیرا با وجود قربانی‌های آنان که از سوی طالبان و گروه های تروریستی متقبل شده اند، باز هم صبر و حوصله نموده و همواره از مردم‌سالاری و قانون اساسی خود حمایت کرده اند.
رئیس جمهور کشور تصریح کرد که طالبان و تمام گروه‌های تروریستی در جریان جنگ‌ها، از مردم ملکی به عنوان سپر استفاده می کنند. وی یکبار دیگر به تمام نیروهای امنیتی و دفاعی کشور با تاکید دستور داد تا در جریان عملیات های مشترک با همکاران بین المللی، در زمینه حفاظت مردم که وظیفه اصلی شان است، توجه جدی نمایند و عملیات های خویش با دقت، بدون رسانیدن هیچگونه ضرری به افراد ملکی، انجام دهند.
رئیس جمهور با اشاره به اصلاحات در حکومت وحدت ملی گفت که برای تامین ثبات و امنیت دایمی، برعلاوه سکتور دفاعی و امنیتی، اصلاحات در نهادهای ملکی نیز ضرورت است. وی افزود: اصلاحاتی که در عرصه‌های  اداری، عدلی و قضایی به وجود آمده است، به عنوان روند دوامدار به سایر بخش ها نیز گسترش خواهد یافت.
رئیس جمهور غنی خطاب به طالبان گفت که در جنگ پیروز نمی‌شوید و راه صلح و مذاکرات را اختیار کنید. وی افزود: ما، نخست صلح دولت با دولت با پاکستان می خواهیم و این اطمینان را می دهیم که افغانستان با ثبات، به زیان هیچ کشور نیست، بلکه ثبات افغانستان برای توسعه اقتصادی و ثبات منطقه مفید است.
وی با اشاره به صلح بین الافغانی گفت که امروز برای همه ثابت شده است که هیچ کسی از راه جنگ و خشونت، خواست های خویش را بالای مردم افغانستان تحمیل کرده نمی تواند. وی افزود که در میان افغانها بهترین راه، مذاکره است و حکومت افغانستان برای حل معضلات به مذاکرات بین الافغانی آماده می باشد.
محمد اشرف غنی از تمام جوانب دخیل خواست تا شرایط جدید را درک نمایند و با تدبیر از این فرصت ها استفاده کنند. وی خاطرنشان کرد که اکنون انتخاب به دست طالبان است که بخاطر منافع بیگانه‌گان با تروریزم بین المللی یکجا می شوند و یا راه مذاکره، صلح و آبادی را اختیار می کنند.
سپس داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در سخنانش ضمن خوش آمدید به وزیر دفاع امریکا و سرمنشی سازمان ناتو، از تلاش و قربانی های آنان در راستای تامین امنیت ، ثبات و مبارزه با تروریزم قدردانی کرد.
رئیس اجرائیه گفت که استراتیژی جدید ایالات متحدۀ امریکا در منطقه، فضای مثبت را به میان آورده است و مزایای استراتیژی جدید این است که در بخش های مختلف وضاحت و پیام های اساسی دارد. وی افزود: باور ما این است که این استراتیژی در منطقه، بالای جنگ و اوضاع سیاسی تاثیر مثبت خواهد داشت.
داکتر عبدالله عبدالله با تایید صحبت رئیس جمهور گفت که پاکستان را برای مذاکرات دعوت کردیم تا به نتایج اساسی نایل آئیم. وی افزود که استراتیژی جدید امریکا برای منطقه و کشورهای جهان پیام واضح دارد.
رئیس اجرائیه گفت که کشورهای منطقه باید از فرصت هایی که پس از اعلام استراتیژی جدید امریکا فراهم شده است، برای ثبات منطقه، انکشاف و همکاری های اقتصادی بهره گیرند. وی خاطرنشان کرد که تروریزم برای منطقه و جهان خطر جدی است و باید با آن مبارزه مشترک و صادقانه صورت گیرد.
در ادامه این کنفرانس مشترک خبری، جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا صحبت کرد و ضمن قدردانی از میزبانی رئیس جمهور غنی، در خصوص هدف سفرش به افغانستان معلومات داده گفت: ما در راستای تأمین صلح و ثبات در افغانستان متعهد هستیم و باید لانه های تروریستان که از منطقۀ جنوب آسیا جهان را تهدید می‌کنند، از بین برده شوند.
وزیر دفاع امریکا افزود که استراتیژی جدید امریکا در منطقه فضای اعتماد را ایجاد می نماید. وی همچنان حمایت خود را از اصلاحات در بخش های مختلف حکومت و پلان چهار سالۀ امنیتی اعلام کرد. وی گفت که هدف استراتیژی جدید ایالات متحدۀ امریکا تامین صلح پایدار در افغانستان و ایجاد زمینه برای آن است.
جمیز متیس خطاب به رئیس جمهور گفت که رهبری جدی شما نشان داد که برای پیشرفت افغانستان متعهد هستید. وی افزود که افغانستان، انتقال صلح آمیز قدرت را تجربه کرد و با وجود مشکلات، مردم افغانستان دستآوردهای بزرگی داشته اند.
وزیر دفاع امریکا از تلاش های حکومت وحدت ملی در راستای مبارزه با فساد و آوردن اصلاحات ستایش نموده، گفت که انتظار می‌رود تا روند اصلاحات همچنان گسترش یابد. وی تعهد همکاری دوامدار امریکا را برای تأمین ثبات و پیشرفت افغانستان نیز اعلام کرد.
جمیز متیس به دولت و مردم افغانستان اطمینان داد که افغانستان دیگر پناهگاه امن برای تروریزم نخواهد بود و نیروهای امریکایی در چوکات ناتو با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در زمینه آموزش، مشورت دهی و تجهیز، همکاری خواهند کرد. وی از شجاعت و دلیری نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در راستای مبارزه با تروریزم ستایش نمود.
وزیر دفاع امریکا گفت که ایالات متحدۀ امریکا از پروسۀ صلح به رهبری و مالکیت افغانها استقبال و حمایت می‌کند و باید طالبان بدانند که از طریق جنگ موفق نمی شوند، اگر راه صلح را اختیار کنند، برای شان بهتر است. 
متعاقباً ستولتنبرگ سرمنشی سازمان ناتو صحبت کرد و از سفرش به افغانستان و دیدارش با رئیس جمهور ابراز خرسندی کرده گفت که نیروهای ماموریت حمایت قاطع از طریق آموزش و مشورت دهی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در راستای تامین صلح و ثبات دایمی در افغانستان همکاری می کنند.
ستولتنبرگ خاطر نشان کرد که کشورهای عضو سازمان ناتو در راستای حمایت، تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان متعهد اند. وی افزود که حکومت افغانستان هم باید تعهدات خویش را به جامعه بین المللی، عملی نماید.
سرمنشی سازمان ناتو میزبانی افغانستان را در کنفرانس پروسۀ کابل اقدام نیک دانست و افزود که ما از پروسۀ صلح به رهبری و مالکیت افغان ها حمایت می کنیم و کشورهای دیگر را نیز تشویق خواهیم کرد تا افغانستان را در این راستا همکاری نمایند.
وی ضمن اینکه حمایت خویش از مذاکرات بین الافغانی اعلام کرد، گفت که در راستای مبارزه با تروریزم که خطر جدی برای امنیت و ثبات کشور های منطقه و اعضای سازمان ناتو است، اقدامات قاطع صورت خواهد گرفت.
در پایان این دیدار رئیس جمهور غنی، وزیر دفاع امریکا و سرمنشی سازمان ناتو در یک کنفرانس مشترک خبری حضور یافتند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.# جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا