تبصره و مرور بر مطبوعات

بامرگ مفتی پنجابی القاعده ناتوان ترشد

تفسیر برخبر

کابل باختر/ 16/ اسد

یک عضو دیگر از القاعده که در رده رهبری این سازمان تروریستی قرارداشت کشته شد.

ایساف تائید کرد که مفتی اسد مشهور به مفتی پنجابی درپی حمله جنگنده های ایساف در شرق افغانستان کشته شده است . معاون مفتی اسد به نام یوسف و یک همکاردیگرش که احتمالاً محافظ این عضو بلندپایه القاعده بوده باشد در این حادثه جان باخته است . مفتی پنجابی با همکارانش درولسوالی وته پور کنر که هم سرحد با پاکستان است گیر آمد . مفتی پنجابی طراح عملیات های بیشمار القاعده درافغانستان است همچنان او درساخت بمب های کنار جاده ، بمب های خود ساز و تولید ماین مهارت داشت ضمناً او برای شورشیان طالب و افراد وابسته به القاعده آنچه را خود یاد داشت می آموخت . با آنکه واضح نگردیده که مفتی پنجابی چگونه در وته پور گیر آمد مگر شماری از آگاهان امور امنیتی به این باور اند که مفتی پنجابی سالها زیر تعقیب نیروهای بین المللی بود و طیارات بدون سرنشین امریکایی که هر روز در پی شکار افراد القاعده اند موفق نشدند تا او را درمناطق قبائیلی که سالها درآنجا مصئون و آرام زندگی کرد پیدا نمایند سرانجام سروکله اش در کنر پیدا شد .

 شماری از آگاهان امور امنیتی میگویندکه راکت پراگنی پاکستان برمناطق سرحدی درکنر این جنجال را برای آن افراد القاعده که سالها از امید ها پنهان بودند مساعد ساخت تا سربیرون آورند و فعالیت شان را درافغانستان از سر گیرند و خود را منسجم سازند این کارشناسان تاکید براین امر دارند که حضور و بالاخره کشته شدن مفتی پنجابی ادعا آنان را مبنی بر اینکه پاکستان میخواهد با راکت پراگنی بر مناطق سرحدی کنر و راندن باشنده گان بومی ، ساحه را برای حضور جنگجویان القاعده مساعد سازد .

 ثابت ساخت به هر ترتیب قتل این عضو بلند القاعده ضربه دیگربرای این سازمان است که ملل متحد آن را تروریست میداند و جامعه جهانی درپی گرفتاری رهبران آن اند.

 به باور آگاهان امور مرگ مفتی پنجابی به تعقیب قتل ابویحیی البیی صورت میگیرد که در نیمه دوم ماه جوزا درمناطق قبائیلی دریک حمله هوایی کشته شده به این ترتیب القاعده درجریان یک و نیم ماه دو چهره اساسی خود را ازدست داد که میتواند این سازمان را بیشتر تضعيف نماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا