جهان

ناتو از پیشرفت‌های اخیر برای آغاز مذاکرات بین‌افغانان استقبال کرد

بروکسل/ وی او ای /۲۲ اسد/ باختر
ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی «ناتو» در صحبت با مقام‌های ارشد افغان از پیشرفت‌ها برای شروع مذاکرات بین‌ افغانان میان حکومت و طالبان استقبال کرده است.
ستولتنبرگ ناوقت روز دوشنبه در صفحۀ تویترش نگاشته است در این مکالمۀ تلیفونی با محمد اشرف غنی رییس جمهوری و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در بارۀ آخرین پیشرفت‌های صلح در این کشور صحبت شده است.
منشی عمومی ناتو گفته است که طرف‌های درگیر باید از این فرصت تاریخی برای برقراری صلح در افغانستان استفاده کنند.
استولتنبرگ همچنان اطمینان داده است که ناتو بر مبارزه‌اش علیه تروریزم در افغانستان ادامه خواهد داد و حضورش را برای حمایت از روند صلح این کشور تنظیم خواهد کرد.
محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان یک روز پس از درخواست لویه جرگۀ مشورتی صلح مبنی بر رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان، فرمانی  صادر کرد که بر اساس آن روند رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان تکمیل خواهد شد و زمینه برای آغاز مذاکرات بین‌ افغانان در قطر فراهم خواهد شد.
در این حال، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به صدای امریکا گفت که آن گروه پس از رهایی تمامی زندانیان، برای آغاز مذاکرات مستقیم آماده خواهد شد.
شاهین افزود: "موقف ما این است هر زمانی که زندانیان باقی ماندۀ ما از بند رها شوند، یک هفته پس از آن، آماده مذاکرات بین‌ افغانان خواهیم شد".
تا کنون حکومت افغانستان و طالبان زمان دقیق آغاز گفت وگوهای بین‌ افغانان را روشن نکرده اند؛ اما تلویزیون ملی افغانستان به نقل از منابع حکومتی گزارش داده است که نخستین دور گفت وگوهای مستقیم میان نمایندگان حکومت و طالبان در ۱۶ اگست (۲۶ اسد) به گونۀ رسمی آغاز خواهد شد.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا