فرهنگ

تاریخ هفت جلدی امان التواریخ رو گشایی شد

کابل باختر23 میزان
کتاب امان التواریخ امروز در حضورداشت دکتورسید مخدوم رهین سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ ، تو سط پوهاند نعمت الله شهرانی رو گشایی گردید .
به گزارش خبرنگارآژانس باختر: این کتاب به همت  سرپرست وزارت اطلاعات  و با مقدمۀ وی  اقبال چاپ یافته است .
در محفلی که به این مناسبت درتالارمرکز بین المللی مطبوعات وزارت اطلاعات وفرهنگ  با اشتراک فرهنگیان برگزار شده بود ، دکتورسید مخدوم رهین سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ پیرامون کتاب امان التواریخ معلومات داده گفت :  این اولین باریست که  درافغانستان تاریخ تفصیلی  کشور بنام امان التواریخ  در هفت جلددر دوره های مختلف زنده گانی ما به نشر میرسد.
سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ اضافه کرد که این تاریخ نوشتۀ یک دانشمند ، مورخ و ژورنالیست ایرانی به نام الحاج  میرزا عبدالمحمد مؤدب السلطان اصفهانی ، است که بیشتراز هشتاد سال قبل در قاهره زنده گی میکرد و مدیر مجله ئی بود بنام  چهره نما   واین مجله در افغانستان ، ایران ، هندوستان و آسیای مرکزی نیز میرسید.
دکتوررهین نقل نسخۀ امان التواریخ را از کتابخانۀ اسلامی نیویارک به کابل آورده و با ایزاد  مقدمه یی  به صورت عکسی به چاپ رسانید تا در دسترس محققان کشور قرار گیرد.
دکتور رهین افزود، کتاب امان التواریخ  به همت موسسۀ انتشارات کتب بیهقی و زحمت کشی مطابع آزادی به نشر رسیده و این کتاب از سرآغاز تاریخ، سپیده دم تاریخ ما ازدوران اساتیر تا زمان شاه امان الله را دربرگرفته است .
دراین محفل مولوی نیک محمد عضو شورای سراسری علمای افغانستان ضمن قدر دانی ازتوجه  سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ به خاطرنشراین کتاب ، دررابطه به اهمیت کسب علم معلومات داده گفت یگانه چیزی که از انسان جاویدان و ماندگار میماند علم است .
بعداً ستایش نامۀ وزارت اطلاعات و فرهنگ به پاس خدمات طولانی در عرصۀ اطلاع رسانی به یک تن از ژونالیستان بنام عبدالقدیر  میرزائی توسط دکتور رهین اعطا شد.
در اخیر محفل فلم مستندی که بیانگر گوشۀ از رویداد های دهۀ دموکراسی بود به نمایش گذاشته شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا