سیاست

عبدالسلام رحیمی: مشارکت زنان در سیاست‌گذاری صلح را تسهیل می‌کند

کابل/ ۲۹جدی/ کابل
عبدالسلام رحیمی نماینده خاص رییس‌جمهوری و وزیر دولت در امور صلح در دیدار با شماری از زنان فعال افغان گفت که وزارت دولت در امور صلح تسهیل‌کننده مشارکت زنان در سیاست‌گذاری صلح است.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی وزارت دولت در امور صلح به آژانس باختر٬ در این نشست نماینده خاص رییس‌جمهوری و وزیر دولت در امور صلح با تأکید بر اهمیت نقش زنان در روند صلح، گفت که ایفای نقش زنان در روند صلح به حمایت و پشتیبانی خود زنان ضرورت دارد. وی با ارائه معلومات در مورد رویدادهای اخیر مرتبط به صلح در این نشست، ابراز کرد که زنان افغانستان باید در سیاست‌گذاری صلح مشارکت داشته باشند و وزارت دولت در امور صلح این روند را تسهیل خواهد کرد.
نماینده خاص رییس‌جمهوری با اشاره به انسجام صدای زنان افغان برای بهبود روند صلح، گفت که زنان از سطح شورای انکشافی قریه‌ها گرفته تا ولسوالی‌ها و ولایات، باید نظرات‌شان را شریک کنند و بدون شک، دولت از این صداها حمایت خواهد کرد.
از سویی هم زنان حاضر در جلسه، نظرات‌شان را در مورد چگونگی ایجاد «هسته مشورتی زنان» شریک کردند.
نجیبه ایوبی، رییس کلیدگروپ و عضو شورای عالی صلح گفت که ابتدا باید وضعیت فعلی افغانستان و تحقیقات موجود در مورد صلح مطالعه شود و پس از آن کار عملی هسته مشورتی زنان آغاز شود. وی همچنین پیشنهاد کرد که حکومت باید بیشتر در مورد صلح اجتماعی کار کند.
ملالی شینواری، مشاور رییس‌جمهوری و عضو شورای عالی صلح، حضور زنان از تمامی ولایت های به ویژه مناطق جنگ‌زده را مهم خواند و اظهار کرد که سهیم بودن زنان در روند صلح، ضرورت به انسجام و هم‌صدایی آنان دارد.
داکتر حبیبه سرابی، عضو شورای عالی صلح نیز گفت که نهادهای متعدد در جریان سال‌های پسین برای صلح کار کرده‌اند و خوب است که این نهادها زیر یک چتر بیایند و به گونه مشترک کار کنند. وی پیشنهاد کرد که جلسات هسته مشورتی زنان به صورت منظم برگزار شود.
انارکلی هنریار، عضو ولسی جرگه در این نشست گفت که روند صلح باید تحت رهبری حکومت افغانستان به پیش برود و همه افغانان موافق و مخالف باید این را بپذیرند.
حسینه صافی، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، تشکیل هسته مشورتی زنان به منظور ایجاد یک آدرس زنان برای صلح را حایز اهمیت دانست و تأکید کرد که اعضای این هسته، متعهد باشند و یکدیگر را حمایت کنند.
عبدالسلام رحیمی پس از شنیدن نظرات و پیشنهادهای اشتراک‌کنندگان این نشست، گفت که یک سکرتریت در وزارت دولت در امور صلح ایجاد می‌شود تا هسته مشورتی زنان در هماهنگی با این سکرتریت کارهای عملی‌شان را انجام دهند. وی ابراز داشت که اعضای این هسته باید نمایندگان زنان از تمامی ولایت ها را در آن شریک کنند تا نظرات و پیشنهادهای آنان نیز شامل باشد.
رحیمی همچنان تأکید کرد که این هسته باید اعضای تمامی نهادهای فعال در زمینه صلح را سهیم کند و موجودیت و اتحاد اعضا، سبب قوت آن خواهد شد.
وزیر دولت در امور صلح تعهد کرد که صدای واحد زنان شنیده خواهد شد؛ اما از اعضای هسته مشورتی تعهد گرفت که این هسته نباید سیاسی شود و صادقانه برای صلح به نمایندگی از زنان افغان کار کند. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا