امنیت

یک جنرال امریکایی کاهش فعالیت داعش درافغانستان سخن میگوید

کابل باختر/ 28/ حمل
یک جنرال امریکایی میگوید: توانایی گروه داعش درافغانستان تقلیل یافته است.
این جنرال امریکایی یاد آورشده است که بعداز افزایش حملات هوایی امریکایی ها علیه جنگجویان داعش، حضور این گروه درافغانستان محدود گردیده است،
چرا که نیروهای امریکایی درسه ماه اول سال جاری حدود صد حمله ضد تروریستی درافغانستان انجام داده اند که ازاین میان هفتاد تا هشتاد حمله آن علیه گروه داعش صورت گرفته است.
به همین اساس ما باور داریم که حضور این گروه کاهش یافته است وتوانائی این گروه تقلیل یافته است.
اردوی ایالات متحده امریکا تخمین زده است که  گروه داعش میان یک هزار تا سه هزار جنگجو در افغانستان دارد و این گروه متشکل از افراد ناراضی طالبان افغان ، پاکستانی و چیچینی اسلام گرایان ازبیک و محلی است مگر رهبری آن را پاکستانی ها به عهده دارند و رهبر آنها حافظ سعید که شهروند پاکستانی است درمناطق کوهستانی کنر و آن طرف خط دیورند مخفی شده است.
به گفته این جنرال امریکایی اداره رییس جمهور اوباما درماه جنوری مقرراتی را وضع کرد که براساس آن نیروهای این کشور میتوانند جنگجویان داعش را در افغانستان هدف قرار دهند.
پیش از آن نیروهای امریکایی صرفاً تحت شرایط خاص مانند محافظت ازنیروهای امنیتی افغان دست به چنین عملیاتی می زدند.
چارلز کلیولند جنرال امریکایی هشدار داد که با وجود این موفقیت درمبارزه علیه داعش خطر برافراشتن دوباره این گروه وجود دارد ، آن ها با توجه به اجراات گذشته شان توانایی مستقل شدن دوباره را دارند بنابر این ما به فشارهای خود برآن ها را ادامه می دهیم .
با وجود این گروه طالبان به قدرت خود باقی مانده و این هفته آغاز عملیات بهاری خود را اعلام کرد .
جنرال امریکایی دراین رابطه گفت: ما دیده ایم که آن ها به استقرار مجدد حضور خود درهلمند شروع کرده اند.
حرف از حضور داعش درافغانستان درحالی به میان می آید که این گروه حافظ سعید پاکستانی را که ازجمله تروریست تحت تعقیب جهانی است به اصطلاح خلیفه شاخه خراسان آن گروه گماشته است .
مگر آگاهان سیاسی افغان ، داعش را یک وسیله تبلیغی و زور آزمایی درونی طالبان میدانند تا یک قوت مطرح در داخل افغانستان.
به گفته این آگاهان، هر قوماندان طالبان که از عملکرد رهبری شان خسته میشود برای باجگیری و جلب توجه رهبران و سازمان استخبارات نظامی پاکستان بیرق سیاه بلند میکند، درکنار آن پاکستان نیز بیرق سیاه داعش را برای تضعیف طالبان یک وسیله میداند و برای از میان برداشتن چهره مشخص درطالبان نام داعش را بکار میبرد.
باشندگان شماری از ولسوالی های ننگرهار به شمول ولسوالی اچین که شاهد فعالیت داعشی ها بوده اند؛ گفته اند که این گروه به گونه منظم ازآن طرف خط دیورند حمایت و تجهیز میشوند و این میرساند که داعش یک نام در افغانستان است و اگر آدرس داعش درمنطقه و افغانستان را جستجو میکنند این آدرس نزد کرنیل های استخبارات نظامی پاکستان است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا