سیاست

موافقتنامه همکاری های دراز مدت استراتیژیک میان افغانستان و ایتالیا به امضا رسید

کابل باختر /7 دلو

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در دومین روز سفرش به ایتالیا موافقتنامه همکاری های دراز مدت استراتیژیک میان افغانستان و ایتالیا را با ماریو مونتی صدراعظم آن کشور به امضا رسانید که به اساس آن ساحات همکاری ایتالیا به افغانستان گسترش خواهد یافت.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس اطلاعاتی باختر، پس از امضای موافقتنامه رئیس جمهور کشور و صدراعظم ایتالیا در یک نشست مشترک خبری اشتراک کردند.

ماریو مونتی صدراعظم ایتالیا طی صحبتی گفت که امضای موافقتنامه استراتیژِیک اساس همکاری های آینده هر دو کشور را تشکیل می دهد، پیام عمده دیدار امروز ما این است که مسئوولیت ها و همکاری های ایتالیا پس از خروج نیروهای ایتالوی در سال 2014 میلادی کاهش نخواهد یافت.

صدراعظم ایتالیا در ادامه گفت که کشورش همکاری های اقتصادی دراز مدت خویش را به افغانستان گسترش خواهد داد و تاکید کرد که ایتالیا به انکشاف زیربناهای افغانستان اهمیت زیادی قایل است.

وی افزود که ایتالیا، افغانستان را تنها نخواهد گذاشت بلکه به همکاری در ساحات ملکی و اقتصادی بیشتر از پیش دخیل خواهد بود.

صدراعظم ایتالیا اظهار داشت که کشورش از تلاش های دولت افغانستان در پروسه صلح و مصالحه حمایت می کند و افزود: افغانستان پیشرفت های چشمگیری را در روند صلح به دست آورده و از رهبری حکومت افغانستان در این رابطه قدردانی می کنیم.  

سپس رئیس جمهوری کشور طی صحبتی ضمن اینکه از همکاری های ایتالیا به افغانستان قدردانی کرده گفت که برای من جای مسرت و افتخار است که با کشور ایتالیا موافقتنامه روابط استراتیژیک را به امضا رسانم.

رئیس جمهور کشور از سرمایه گذاران ایتالوی خواست تا به افغانستان بیآیند و در معادن کشور سرمایه گذاری کنند و همچنان از صدراعظم ایتالیا دعوت به عمل آورد که در یک فرصت مناسب از افغانستان دیدن کند.

مطابق این توافقنامه ایتالیا پس از سال 2014 در عرصه های سیاسی، امنیتی، مبارزه علیه مواد مخدر، همکاری های فرهنگی و رسانه ای، حاکمیت قانون و ظرفیت سازی به کمک های خویش به افغانستان ادامه خواهد داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا