فرهنگ

یک نسخه قرآن عظیم الشان به آرشیف ملی تسلیم داده شد

کابل باختر4 عقرب
یک نسخه قرآن عظیم الشان امروز در حضورداشت پوهنیارسیده مژگان مصطفوی معین امورنشرات و سید مصدق خلیلی معین فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ ، توسط رییس انتشارات کتب بیهقی به رییس آرشیف ملی تسلیم داده شد .
به گزارش خبرنگار آژانس باختر : به گفته فیض الله محتاج رییس انتشارات کتب بیهقی ، این نسخه قران عظیم الشان ازسبک عثمانی طه و سبک تاج کمپنی ترتیب شده و به صورت دقیق با خط خوشی محمد حسین  ستیزبختیاری نوشته و چاپ گردیده است .
در مرا سمی که به این مناسبت به اشتراک معینان ، روسا و برخی از کارمندان وزارت اطلاعات وفرهنگ ، نماینده وزارت حج و اوقاف و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل  برگزار شده بود ،  پوهنیارسیده مژگان مصطفوی معین امورنشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ در مورد فضیلت قران کریم معلومات داده گفت : خوشحالم که دراین ماه محرم ما شاهد محفل رونمایی قران کریم و دست نوشته  یک تیم بسیار مستعد و با تجربه ازریاست انتشارات کتب بیهقی میباشیم و میخواهم در قدم نخست به وزارت اطلاعات وفرهنگ ، مردم افغانستان ، به رییس انتشارات کتب بیهقی و حسین بختیاری و تیم وی  که نویسنده گی و خطاطی این اثرنفیس قران عظیم الشان را کرده اند ، تبریک بگویم .
وی افزود که این نسخه قران عظیم الشان بخاطر نگهداری بهتر به آرشیف ملی انتقال داده میشود تا ازیک طرف ازآن حفاظت بهتر صورت بگیرد و ازجانب دیگر جزی ازتاریخ ما باشد تا این اثرنفیس را نسل های بعدی نیز ببینند .
پوهنیار مصطفوی خاطرنشان ساخت که اکثریت جمعیت کشوررا مسلمانان تشکیل میدهند و قران کریم جایگاه ویژۀ درزنده گی ما دارد و بهتر است که  به جنبه های کاربردی و عملی آن توجه نمایم و به دساتیر قران کریم هرچه بیشتر عمل کنیم .
همین گونه دراین مراسم سید مصدق خلیلی معین فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ نیز درصحبتی از کسانیکه در تهیه این نسخه تلاش کرده بودند ، به قدردانی یاد کرده تاکید کرد که در آرشیف ملی بخاطرنگهداری این نسخه قران عظیم الشان باید توجه همه جانبه صورت بگیرد .
ولی خاطرنشان ساخت که همان قسم که تلاوت قران عظیم با آواززیبا و به صورت بهتر، اجربیشتر دارد ، نوشتن قرآن با خط زیبا نیز اجربیشتر دارد .
خلیلی افزود که باید همه مسلمانان قرآن عظیم الشان را درتمام امور زنده گی خود راهنما قراربدهند.
همچنان مفتی سید حجت الله نجیح رییس مجمع علمی وزارت حج واوقاف پیرامون حکمت ، برکت و فضیلت قران عظیم الشان معلومات داده واز ریاست انتشارات کتب بیهقی وزارت اطلاعات وفرهنگ و کسانیکه درتهیه این نسخه قران کریم زحمت کشیده بودند به قدردانی یاد کرد.
همینگونه این نسخه قران عظیم الشان درحضورداشت معینان امورنشرات و فرهنگی وزارت اطلاعات فرهنگ ازطرف رییس انتشارات کتب بیهقی به رییس آرشیف ملی تسلیم داده شد تا ازاین نسخه به شکل بهتر در آرشیف ملی حفاظت ونگهداری شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا