تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۳۱سرطان/ باختر
این گفته های مقام های وزارت داخله که می گویند: «برخی دسته های جنایتکار با شبکه های هراس افگن همکاری دارند» واضح می کند که طالبان در حال گسترش روابط شان با شبکه های جرمی اند تا از وجود آنان نیز برای بی ثباتی کشور استفاده کنند.
مفسر آژانس باختر می نگارد؛ منابع خبری وزارت  داخله می‌‌گویند: «از ماه رمضان بدین سو، برخی از دسته‌های جنایت کار با شبکه‌های هراس‌افگن نیز همکاری داشته اند٬ آدم کشی‌‎های هدف مند و ماین‌گذاری‌ها، به ویژه در کابل، از کارهایی بوده که برخی از این دسته‌های جنایت کار، برای شبکه‌های هراس‌افگن انجام داده است»
این نشان دهنده آن است که طالبان می خواهند برای رسیدن به اهداف و مقاصد شان که یکی آن بی ثباتی شهرها و تضعیف حکومت است از گروه های حنایت کار استفاده کنند.
طالبان برای تضعیف امنیت در شهرها به خصوص کابل که پایتخت و هویت سیاسی دولت افغانستان است استفاده از دسته های جنایتکار را اولویت قرارداده اند٬ زیرا این دسته ها هزینه کم مالی نیاز دارد.
این گروه ها با تداوم و طولانی شدن جنگ ها، تلاش می کنند تا عواید و درآمد سرشاری از طریق فعالیت های جنایت کارانه خود داشته باشند و طالبان می توانند منابع خوب پولی برای این گروه ها باشند.
گروه های جنایتکار٬ به دلیل منفعت های پولی زودتر به دامن گروه های هراس افگن سقوط می کنند.
طالبان که خود هم بیشتر روی اهداف اقتصادی شان تمرکز دارند نه اهداف ملی و دینی٬ در حال گسترش روابط شان با قاچاقچیان مواد مخدر، حلقه های غیر قانونی استخراج معادن، قاچاقبران سنگ های قیمتی و آدم ربایان اند تا از یک طرف زمینه بی ثباتی و تضعیف حکومت را فراهم کنند و فرصت حکومت داری خوب و تطبیق قانون را در کشور بگیرند و از طرف دیگر فرصت های در آمد اقتصادی شان را بالا ببرند.
رسیدن به پول و ثروت ومنافع کلان اقتصادی٬اهداف مشترکی است که گروه های جنایتکار و گروه های هراس افگن را با هم نزدیک کرده است و میان آنان همسویی ایجاد کرده است.
به همین دلیل است که روابط میان هراس افگنان و گروه های جنایت کار سازمان یافته هر روزانکشاف می یابد و آنان را به پدیده هایی مبدل کرده است که لازم و ملزوم یک دیگر است یکی نقش حمایت کننده و دیگری تمویل کننده را بازی می کند.
ادامه بی ثباتی در کشور و عدم حاکمیت قانون٬ گروه های جنایتکار را رشد داده است تا سرحدی که آنان در داخل حاکمیت نظام خلاف ورزی می کنند و در تبانی با گروه های هراس افگن حاکمیت و زندگی مردم را تهدید می کنند.
امروز زورگویان و افرادمسلح غیرمسوول که به گونه خود را هوا خواه و حامی دولت جا می زنند چنان اعمال زشت و شنیع را انجام می دهند که کم از فعالیت های هراس افگنان نیست حتا می تواند گفت٬ بالاتر از گروه هراس افگن در برابر مردم عمل می کنند زیرا آنان در چوکات نظام٬ فانون شکنی می کنند و مردم را نسبت به نظام و آینده بی باور می کنند.
در چنین یک وضعیت باید نیروهای امنیتی و بالاتر از آن مسوولان نظام باید با یک راه کار واضح وارد عمل شوند و در گام نخست مانع فعالیت و قانون شکنی های آنان شوند در چتر نظام ٬ زور گویی می کنند و از مردم باج می گیرندو واگر   منافع شان حکم کند با گروه های هراس افگن همسو می شوند و جنایت های دیگر را انجام می دهند  و با این ترتیب فعالیت های هراس افگنان را پوشش می دهند
گروه های جنایتکار و شبکه های هراس افگن هر دو دشمان آرامش مردم اند که نمی توان آنان را تحمل کرد.
این که وزارت داخله می گوید که در جریان یک ماه و یا یک سال چه تعداد مجرمین و جنایتکاران را بازداشت کرده اند٬ نمی تواند دردی مردم را دوا کند.
پناه بردن به ارقام راه حل نیست٬ مردم به شنیدن ارقام علاقه ندارند شاید وزارت داخله در یک سال شمار زیادی مجرمین گرفتار کرده باشد٬ مگر اوضاع تغییر نکرده است و بی ثباتی همچنان ادامه دارد.
مشکل در این است که مسوولان به عوامل جرم وجنایت تمرکز ندارند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا