امنیت

کارگاه آگاهی از خطرات ماین برگزار شد

کابل باختر 4 اسد
آگاهی دهی عامه ،کمیته  عالی مبارزه مبارزه با مواد انفجاری تعبیه شده  برنامۀ را روی دست گرفته که مطابق آن زمینه آگاهی از خطرات ناشی از  ماین ومواد منفجر ناشده برای پنجهزار آموزگار مساعد خواهد شد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر : در این  کارگاه آموزشی مدیران  و کارمندان محافظت و مصئونیت ریاست های معارف مرکز و ولایات شرکت دارند .
غلام جیلانی همایون معین تدریسی وزارت معارف امروز حین افتتاح کارگاه متذکره گفت: ماین ومواد منفجرناشده  باعث مانع بزرگ فعالیت های اجتماعی و آموزشی درکشور بوده اطفال و نوجوانان آسیب پذیرترین قشر در برابر ماین ها ومواد منفلق ناشده می باشد .
وی گفت: وزارت معارف تا به حال  توانسته که یک ملیون چهار صد هزار شاگرد را در مکاتب کشور  از خطرات ماین ومواد منفجر ناشده آگاهی دهد.
همچنان برای یک هزار و بیست وچهار آموزگار سیمینار آموزشی داده است وبیست شش هزار جلد کتاب آگاهی دهی از ماین از سوی آن وزارت چاپ شده وبه دسترس شاگردان مکاتب قرار گرفته است و بیست هزار کارت تماس چاپ و به دانش آموزها توزیع شده است .
وی از اشتراک کننده ها خواست تا از این سیمینار سود بیشتر برده  و آموزه های خویش را برای دیگران انتقال دهند . قرار است که شرکت کنندگان این کارگاه یافته های شان را برای پنجهزار معلم در ولایات شان انتقال  دهند.
بعداً جنرال ثناالحق بدرمعاون ریاست  انجنیری وزارت دفاع ملی ماین را عامل اصلی رشد اجتماعی وتحصیلی وعامل عمده بی ثباتی درکشور دانسته گفت که ماین عامل هشتاد درصد تلفات انسان در وقایع کشور بوده است ومخالفان مسلح مقصر اصلی ماین گذار ها در افغانستان اند.
وی گفت: بدون آگاهی عامه از خطرات ماین نمیتوان به آن مبارزه کرد، او از مردم خواست تا با نیروهای امنیتی در عرصه آگاهی عامه همکاری نمایند .
بعداً جنرال محمد انور پیغام رئیس انجنیری وزارت امور داخله نیز در مورد گفت: ما بخاطر مبارزه با ماین در هر ولسوالی یک تیم انجنیری خنثی سازی ماین داریم و در تمام ولایت عملیات خنثی سازی ماین جریان دارد و وزارت امور داخله آماده همکاری در این عرصه می باشد .
دراین این سیمینار رئیس نماینده وزارت حج واوقاف ، رئیس انسجام ماین پاکی، اداره ملی ضد حوادث طبیعی ورئیس هماهنگی ماین پاکی دفتر ملل متحد صحبت نمود.
درکمیته آگاهی عامه کمیسیون عالی مبارزه با مواد انفجاری تعبیه شده وزارت اطلاعات و فرهنگ ، معارف حج واوقاف ، زراعت و نهاد های امنیتی عضویت دارند .
این کار گاه به اهتمام این کمیته و همکاری ناتو ، یو ان مکه و وزارت معارف برگزار شده است . کار سیمینار برای چهار روز ادامه می یابد.
باید گفت که  افغانستان چهارده سال قبل بزرگترین کشتزار ماین در جهان بود مگر در جریان سال های اخیر هشتاد درصد ماین های تعبیه شده  در کشور  پاک  گردیده است مگر هنوز هم بخش های از کشور به تهدید های دفن شده مواجه اند این درحالیست که طالبان ماین گذاری های کنار جاده را موفقیت ترین  تکتیک شان در جنگ میدانستند .
این تکتیک جنگی به تلفات بزرگ انسانی درکشور منجر شده است. باید گفت که افغانستان پیمان اوتاوا بست که خرید ، فروش ، تولید و  تورید انواع ماین را منع اعلام کرده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا