آموزش

معین وزارت معارف : باید به تعلیم و تربیه دخترها توجه بیشتر صورت بگیرد

کابل باختر19 میزان
ازروز جهانی دختر امروز زیر نام " آماده برای یاد گیری، آماده برای زندگی " از طرف وزارت معارف درکابل تجلیل به عمل آمد.
به گزارش خبرنگارآژانس باختر: درمحفلی که این مناسبت برگزار شده بود محمد ابراهیم شینواری معین وزارت معارف صحبت کرد و گفت که هدف از روز جهانی دختر، این است که باید به دختران رسیده گی صورت بگیرد و حقوق آنها برای شان داده شود.
اوگفت که دردین مقدس اسلام زنان و دختران جایگاه و ارزش خاص دارند و از اهمیت و حقوق مشخص برخوردارهستند.
وی افزود که خانواده ها نیز باید به حق دختران شان توجه داشته باشند ازآن جمله دسترسی به تعلیم و آموزش، زنده گی خوب ، صحت و تغذی، دسترسی به خدمات صحی ودرسایرعرصه ها حمایت خانواده ازدختران.
معین وزارت معارف گفت که درمعارف کشور 9  اعشاریه 3  میلیون شاگرد شامل میباشد که ازاین جمله 39 درصد آن را دخترها تشکیل میدهد وهمچنان 200 هزار معلم شامل معارف کشوربوده که ازاین جمله 33 درصد آن زنان و دخترها میباشند. 
همینگونه دراین محفل سپوژمی وردک معین مسلکی و پالیسی وزارت امورزنان به یک سلسله مشکلات فرا راه زنان و دختران معلومات دادو گفت که ازجمله این مشکلات،  ازداوج های  اجباری و قبل از وقت ، بد دادن و بدل کردن دختران میباشد که درجامعه ما رایج است .
وی افزود که قانون منع خشونت علیه زنان چنانچه لازم است تطبیق نشده است به خصوص درمناطق دوردست کشور که این هم ازجمله مشکلات فرا راه زنان به شمارمیرود .
اسد الله محقق جهانی معین نصاب تعلیمی وزارت معارف درصحبتی گفت که درحدود  چهاردهه جنگ درکشور بیشتردخترآن از تعلیم و آموزش بازمانده اند و باید توجه بیشتر درقسمت تعلیم و آموزش دختران ، صورت بگیرد.
همینگونه ماری سکرسفیر ناوری درکابل ، خاطرنشان ساخت  که درافغانستان ، 3 اعشاره 5 میلیون کودک واجد شرایط شمول به مکتب میباشند که 75 درصد آنان را دختران تشکیل میدهد .
وی درکنارآن که ازهمکاری های کشورش دربخش تعلم و تربیه ابراز کرد ، توجه به تعلیم و تربیه دختران را امرضروری دانست .# مومنه  احمدیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا