امنیت

پنجصد مکتب درکشور به نسبت نا امنی ها وتهدید طالبان مسلح بسته است

کابل باختر 10 حمل

 ناامنی ها وتهدید طالبان مسلح ، هزاران شاگرد مکتب درافغانستان را از ادامه ی درس محروم ساخته است.

طبق ارقام ارایه شده ازسوی وزارت معارف ،  پنجصد مکتب درافغانستان به نسبت نا امنی ها وتهدید طالبان مسلح به روی شاگردان بسته شده است ؛ مکاتبی که دست کم دوصد هزاردختروپسررا ازادامه ی درس محروم ساخته است.

بیشترین شاگردان بازمانده ازدرس درحال بی سرنوشتی به سرمی برند.

اختر کودک دوازده ساله  دردورترین نقاط ولسوالی پنجوایی قندهارزنده گی می کند، دو سال می شود ، مکتبی که وی درآن سه سال درس خوانده به اثرتهدید طالبان مسلح ، بسته شده است.

اوبا ناامیدی کودکانه اش گفت که دیگرنمی تواند مثل سایربچه های هم سن وسالش به مکتب برود ودرس بخواند.

اختردرحالیکه مصروف فروش ترکاری دربازارولسوالی پنجوایی بود به آزانس باخترگفت که درنزدیکی خانه ی شان مکتب دیگری وجود ندارد ازین خاطرپدرش وی را باخود به کارترکاری فروشی مصروف ساخته است.

دخترچهارده ساله ای درولایت پکتیکا که ازگرفتن نامش خود داری کرد ، گفت (  باوجود مشکلات محلی پدرم  مرا به مکتب می گذاشت اما یک سال می شود که طالبان با تهدید مکتب آنان را بستند.

به گفته ی این نوجوان ، طالبان محلی آنان را تهدید کرده که درصورت رفتن به مکتب ، کشته خواهند شد.

به اساس گزارش ها ، بیشترین مکاتب بسته شده درافغانستان درمناطق جنوب ، جنوب غرب وشرق موقعیت دارند.

اخترواین نوجوان ازولایت پکتیکا ، نمونه ای ازهزاران دختروپسرافغان است که مکاتب شان به نسبت ناامنی ها وتهدید طالبان مسلح بسته شده ودایم آرزوی ، بازگشایی مکاتب شان را به  سردارند.

درین حال مقامات دروزارت معارف افغانستان ، ازادامه ی تلاش ها برای بازگشایی این مکاتب خبرمی دهند.

عبدالصبورغفرانی یک سخنگوی وزارت معارف به آزانس باخترگفت که این وزارت تلاش هایش را افزایش داده تا ازطریق گفتگو وجلب حمایت بزرگان محل ، مکاتب بسته شده به روی شاگردان را بازگشایی کند.

غفرانی گفت ( کارهای زیادی صورت گرفته ، تاکنون ماتوانسته ایم ده ها مکتب را که به نسبت ناامنی ها وتهدید طالبان مسلح بسته شده ، با همکاری وگفتگو با بزرگان محل ، به روی شاگردان بازگشایی کنیم. )

غفرانی ازتشدید این گفتگوها با بزرگان وشورا های محلی خبرداد وگفت که به زودی روند بازگشایی مکاتب درافغانستان ، سریع خواهد شد.

سخنگوی وزارت معارف می گوید که کاهش تهدید ها ازسوی طالبان مسلح هم روند بازگشایی مکاتب را حتی درمناطق نسبتا نا آرام سریع ساخته است.

اوگفت ( درین اواخرطالبان مسلح ، تهدید های شان برعلیه معارف را کاهش داده اند که این امرخود ، مارا درراه بازگشایی مکاتب به روی شاگردان ، کمک کرده است.)

طالبان مسلح ، رفتن دختران به مکاتب را خلاف شریعت عنوان می کنند ؛ ادعایی که ازسوی تمامی علمای دین رد شده است. علما می گویند که اسلام دین ترقی وپیشترفت است وآموزش علم را به زن ومرد فرض گردانیده است.

گروه طالبان که به دستور بیگانگان درنبرد با دولت افغانستان قرار دارد ، تاکنون بارها دست به حمله بالای شاگردان ، معلمان وساختمان مکاتب زده است. درین حملات تاکنون ده ها مکتب آتش زده شده وده ها معلم وشاگرد هم کشته وزخمی شده است

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا