سیاست

جلسه نوبتی شورای وزیران برگزار گردید

کابل/19/حوت/باختر
جلسۀ نوبتی شوراي وزیران امروز تحت ریاست حامد کرزی رئیس جمهوري اسلامي افغانستان در قصر گلخانۀ ارگ برگزار گردید.
به اساس معلومات ریاست اطلاعات و ارتباط عامه اداره امور به آژانس باختر، ابتدا، شورای وزیران به روح پرفتوح، مجاهد نستوه کشور مرحوم مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول ریاست جمهوری که روز یکشنبه هجدهم حوت سال روان داعی اجل را لبیگ گفت، دعا نموده وفات ایشانرا در شرایط سرنوشت ساز کنونی برای ملت افغانستان ضایعۀ بزرگ خوانده، اظهار امیدواری گردید تا با پر ساختن این خلأ در برآورده ساختن آرمان موصوف که افغانستان آباد و آرام می باشد تلاش همه جانبه نمایند.
به همین ترتیب، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان وفات مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری را ضایعۀ جبران ناپذیر برای دولت، ملت و مجاهدین غیور کشور دانسته، کمبود مرحومی را در نظام جمهوری اسلامی افغانستان را پدیده نا میمون و جبران ناپذیر خواند.
رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، ضمن ابراز تسلیت به اعضای خانواده مرحومی، اعضای دولت جمهوری اسلامی افغانستان و کافۀ ملت مسلمان کشور، ایشان را یک انسان مستقل و مدبر خوانده، از کار نامه های مارشال محمد قسیم فهیم به نیکوئی یادآوری نمودند. رئیس جمهوری، ایشان را دوست نزدیک خود، شخصیت صادق، دلسوز، مسلمان متعهد، خدمتگار و عمیقاً وطندوست توصیف نموده اضافه نمودند که، مارشال محمد قسیم فهیم منحیث یک شخصیت ملی همیشه بالای تأمین امنیت و تقویت پروسه صلح در کشور تاکید نموده، برای خیر و فلاح کشور طرح های جامع ارایه می نمود و هیچگاه واقع نشده که در تصمیم گیری های حساس و فشارهای که بخاطر تصامیم ملی بالای حکومت وارد می گردید من را تنها بگذارد. مارشال فهیم، به عنوان یک معاون و مددگار صادق همیشه با متانت و استواری در کنارم ایستاده بود!
رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، به سلسلۀ محاسنات مارشال محمد قسیم فهیم از مجاهدت و فدا کاری های ایشان در راه آزادی و استقلال کشور یاد آوری و قدر دانی نموده، از کمیسیون موظف که روز گذشته به منظور برگزاری مراسم تکفین، تدفین و فاتحه خوانی مرحوم مغفور تحت ریاست محمد عمر داوودزی وزیر امور داخله توظیف نمود بود؛ خواستند، تا گزارش اجراات شانرا در راستای اتخاذ آماده گی های لازم به منظور برگزاری مراسم خاص دولتی جهت تشییع جنازه، تدفین و فاتحه خوانی متوفی در مرکز و ولایات کشور به کابینه ارایه نمایند.
سپس، استاد محمد کریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان با ابراز تأثرات عمیق شان گفت: وفات نا به هنگام این شخصیت بزرگ جهادی و ملی به شدت متاثرم ساخت. مارشال مرحوم، يار و همسنگر قهرمان ملی کشور بوده، وفات شانرا ضایعۀ بزرگ و جبران نا پذیر برای حکومت و مردم افغانستان میدانم.
بعداً، پوهاند نعمت الله شهرانی، تأثرات عمیق شانرا در رابطه به وفات مارشال محمد قسیم فهیم ابراز داشته، مرحومی را شخصت با اخلاق عالی و با دیانت خوانده، از سجایا اخلاقی و وفاداری ایشان به تفصیل یادآوری و افزود که مرحوم از سران و پیشگامان جهاد در کشور بود که پرساختن جای او برای حکومت کار دشواری خواهد بود.
سپس، وزیر معارف، ضمن ابراز تسلیت به اعضای حکومت و کافه ملت مسلمان کشور حراست از استقلال، حب وطن و تعهد به تامین وحدت ملی را از جمله ویژه گی های شخصیتی مارشال محمد قسیم فهیم دانسته و مرحوم را منحیث یک پل ارتباطی بین همه اقوام و ملیت های کشور دانست و نبود اوشان را برای دولت و ملت افغان یک ضایعه واقعاً جبران ناپذیر خواند.
بعداً، وزیر دفاع ملی، وفات این مجاهد بزرگ را اکیداً، ضایعۀ جبران ناپذیر برای دولت و ملت مسلمان کشور خواند، ضمن قدرشناسی بی پایان از احساسات مردم کشور گفت، با وفات مارشال محمد قسیم فهیم، افغانستان یک فرزند وطندوست دیگرش را نیز ازدست داد. مارشال مرحومی که من از جمله همسنگران ایشان بوده ام یک شخص با تقوا، مسلمان و با دیانت بود.
سپس، محمد یوسف اعتبار سرپرست ریاست دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری، اولتر از همه پیام تسلیت خود را به کابینه و کافه ملت مسلمان ابراز نموده گفتند در طول زمانی که من در کنارش بودم، مرحومی شخص صبور، متدین و مسلمان بوده و همه افکارش در راستای همبستکی ملی کشور متمرکز بود.
در ادامه، محمد عمر داود زی وزیر امور داخله و رئیس کمیسیون مراسم تکفین، تدفین و فاتحه خوانی مرحوم مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری، برنامه های مطروحه کمیسیون را حسب ذیل به شورای وزیران پیشکش نمود:
• بتاسی از حکم ریاست جمهوری، اعلان عزای ملی از روز دوشنبه مورخ 19 حوت سالروان به مدت سه روز در کشور. در جریان روزهای متذکره بیرق جمهوری اسلامی افغانستان در داخل کشور و هم در نماینده گی های سیاسی افغانستان مقیم خارج به حالت نیمه برافراشته قرار داده شود.
• به مناسبت برگزاری هر چه بهتر مراسم تکفین، تدفین و فاتحه خوانی، کمیته های چهارگانه (امنیتی، تدارکاتی، تشریفاتی و فرهنگی) ایجاد و طی جلسات متعدد در عرصه های کاری تدابیر لازم را اتخاذ و عملاً اجرا می نمایند.
• اتخاذ تدابیر امنیتی از آغاز الی ختم مراسم فاتحه خوانی در مرکز و ولایات کشور.
• اتخاد تدابیر همه جانبه برای پذیرائی مهمانان ذکور و اناث در منزل مرحومی، محل تدفین و محل برگزاری فاتحه.
• انتخاب و اختصاص تپه ده کیپک شهر کابل، برای آرامگاه مرحومی.
• انجام مراسم رسمی تکفین و تدفین مرحومی به روز سه شنبه مورخ 20 حوت سالروان با با درنظر داشت مراسم خاص و تشریفات دولتی.
•  انتقال جنازه مرحومی با مراسم خاص دولتی از وزارت دفاع ملی به ارگ ریاست جمهوری غرض برگزاری نماز جنازه، ادای احترام و آخرین بازدید اراکین بلند رتبه دولتی، خانواده، دوستان مرحومی و مهمانان خارجی در ارگ ریاست جمهوری.
• انتقال جنازه مرحومی با مراسم خاص دولتی جهت تدفین به تپۀ ده کیپک شهر کابل.
• اعلام روز سه شنبه مورخ 20 حوت سالروان به عنوان روز رخصتی عمومی به خاطر برگزاری مراسم تدفین، تکفین و تشییع جنازه مرحومی.
• تعین روز چهار شنبه مورخ 21 حوت سالروان به خاطر برگزاری مراسم فاتحه خوانی دولتی مرحومی در مسجد جامع عیدگاه از ساعت یک و نیم الی سه و نیم بعد از ظهر.
• برگزاری مراسم فاتحه خوانی بعدی، به روز پنجشنبه مورخ 22 حوت سالروان از طرف خانواده و دوستان مرحومی در ولایت پنجشیر و سایر ولایات کشور به همکاری وزارت حج و اوقاف،  ادارۀ مستقل ارگان های محلی و والیان ولایات.
• نام گذاری پوهنتون دفاعی وزارت دفاع ملی واقع قرغه شهر کابل به نام پوهنتون دفاعی مارشال محمد قسیم فهیم.
شورای وزیران پیشنهاد های کمیسیون موظف را مورد تائید قرار داده به ارگان های ذیربط وظیفه سپرد تا در عرصه های کاری شان تدابیر لازم را اتخاذ و عملی نماید.
جلسه شورای وزیران با اتحاف دعا بر روح پر فتوح مرحوم مارشال محمد قسیم فهیم پایان یافت.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا