سیاست

آيا آي، اس،آي شامل لست سياه خواهد شد؟

 

کابل15 حوت باختر

مقامات شورای امنیت  ملی کشور خواستار شامل ساختن سازمان استخباراتی پاکستان در لست سیاه سازمان ملل متحد شده میگویند این سازمان در حمایت از تروریستان وشبکه های تروریستی قراردارد.

به گزارش آژانس باختر این فراخوان از سوی مسوولان شورای امنیت  ملی کشور زمانی صورت میگیرد که فعالیت  های تروریستی درکشور   وگفته های اغراض آمیز شماری از علمای دینی پاکستان که افغانها آنان را وابسته به  آی اس آی میدانند بیشتر گردیده است.

آگاهان اموردرافغانستان در تمام این  واقعات  آی  اس آی "سازمان استخباراتی پاکستان" را دخیل میدانند  آگاهان امور و تحلیل کننده گان سیاسی  به  این باور اند تا زمانیکه حمایت کننده گان شبکه  های تروریستی به زانو در آورده نشوند مشکل است تاازختم فعالیتهای تروریستی درافغانستان سخن گفت.

درخواست اخیر مسوولان شورای امنیت  ملی با استقبال گرم افغانها منجمله رييس جمهور كرزي مواجه شده است.

وحیدمژده آگاه امور  سیاسی دراین رابطه به آژانس  باختر گفت، مشکل است که  این درخواست بتواند عملی گردد.  زیرا پاکستان از زمان تاسیس تا حال با سازمان استخباراتی امریکا  سي آي اي  روابط تنگاتنگ داشته، سي آي اي  نه تنها ازپاکستان و سازمانهای استخباراتی آن ، در افغانستان، بل در تمام  منطقه بحیث یک ابزار وسیله  استفاده نموده و مینماید.

در زمان جنگ سرد سي آي اي  از طريق آي اس آي با اتحاد شوروی سابق مبارزه  مینمود.

زيراحرف های در این مورد بيان شده شامل ساختن آي، اس آي در لست سياه كار مشكل است زيرا امریکا هیچ وقت نمیخواهد که آی اس آی شامل لیست سیاه شود.

عبد الواحد طاقت کار شناس مسایل نظامی  شامل ساختن سازمان استخبارات پاکستان در لست سیاه سازمان ملل یک طرح خوب و مثبت مي داند وميگويد ما ازاین طرح استقبال مینماییم زیرا همین طرح قبلآ  هم پيشنهاد شده بود.سازمان استخباراتی و ارتش نظامی پاکستان یک سازمان بزرگ تروریستی بوده که حملات تروریستی را نه تنها در افغانستان  بل در نقاط دیگر از جهان نیز انجام میدهد.

طاقت ميگويد:درج این سازمان در لست سازمان های تروریستی ثبات را در منطقه تامین میکند .

کبیر رنجبر آگاه مسایل حقوقی در رابطه به اظهارات اخیر مقامهای شورای امنیت ملی به آژانس  باختر گفتاين در خواست هیچ قابل توجیه نیست و این  حرف ها بخاطر آرامش مردم است.

جا دادن آی اس آی به لست سیاه به یک کار زار وسیع ديپلوماتيك نياز دارد، هیچ وقت و به هیچ شکلی یک کشور نمیتواند بک ارگان رسمی  یک کشور دیگری را شامل لیست سیاه سازمان های تروریستی نماید و هیچ حق برای آن داده نمیشود که چنین تصميم گیرد.

 داکتر رنجبر تاکید دارد تا دولت افغانستان فشار خود را بر پاکستان بیشتر سازد تا از ادامه فعالیت  های آی اس آی جلوگیری شود.

باآنکه  نسبت به درخواست اخیر مسوولان شورای امنیت ملی، حرفها به خوشبینی و بدبینی همراه است مگر حرف عمده  این است که مطرح  ساختن این موضوع در سازمانهای جهانی میتواند هویت کاذب سازمان های استخباراتی پاکستان را بیشتر برملا سازد و مردمان منطقه را نسبت به این سازمان جهنمی حساس تر سازد. 

بهزاد – عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا