جهان

داعش گروه که درپاکستان شاخ وپنجه دارد

کابل باختر/ 29 / جدی
درحالیکه فعالیت گروه داعش درپاکستان درحال گسترش است و داعش از طریق پاکستان، کشورهای همسایه را تهدید میکند، مقامات دراسلام آباد حضور و فعالیت این گروه را چون عدم حضور اسامه بن لادن رهبرشبکه القاعده در پاکستان پنهان و کتمان میکند.
رسانه های پاکستانی و برخی منابع بین المللی درتاز گی ها گزارش های را منتشر کردندکه حاکی از موجودیت مراکز فعالیت گروه داعش و سرباز گیری به صفوف این گروه دربزرگترین ایالت های پاکستان وجود داشته و دلیل حمایت از گروه داعش درخاک پاکستان را موجودیت گروه های افراطی که مورد حمایت سازمان استخباراتی پاکستان است میدانند.
با آنکه حقیقت حضور و فعالیت گروه داعش درپاکستان ازسوی مقامات آن کشور کتمان میشود اما درحال حاضر مشخص شده که این گروه دهشت افگن درشهر های بزرگ مانند لاهور ، پنجاب و کراچی مستقر شده است و عدۀ از جوانان پاکستانی رابرای سربازگیری به صفوف خود جذب میکنند و بعداز آموزش های نظامی یا به افغانستان یا به سوریه بخاطر حملات هراس افگنی می فرستند.
به اساس گزارش ها رسانه های پاکستانی بیشتر اعضای گروه داعش را اعضای قبلی تحریک طالبان پاکستانی ، لشکرجنگهوی،جماعت الحرار ، احرارالهند ، جنگجویان ازبک و جنگجویان چیچینی تشکیل میدهد .
این درحالیست که بعداز گروه طالبان ، گروه داعش یک تهدید بزرگ درافغانستان محسوب میشود، اما این گروه بیشترین رهبران و قوماندانان خود رادر جریان حملات هوایی امریکا و عملیات های نظامی نهادهای امنیتی کشور ازدست داده است.
مرگ شماری از قوماندانان داعش درافغانستان نشان میدهد که افراد گروه داعش متشکل از همان گروه های افراطی اند که درپاکستان مراکز فعالیت دهشت افگنی دارند و افغانستان غرض فعالیت های تخریبی و تروریستی اعزام میشوند، آنانیکه به نام داعش درافغانستان فعالیت دارند همان طالبان پاکستانی اند که از گذشته علیه مردم افغانستان فعالیت داشته اند و مقامات افغانستان همواره از پاکستان انتقاد کرده تا جلوگروه های دهشت  افگن که علیه افغانستان می جنگند بگیرد و دست ازحمایت آنان بکشد.
افغانستان از آغاز حضور فعالیت گروه داعش دراین کشور ازجامعه جهانی خواست تا فعالیت های دهشت افگنان را درافغانستان متوقف سازند زیرا به مردم افغانستان معلوم است که گروه های دهشت افگن ازکجا حمایت و تمویل میشوند.
اما جامعه جهانی بخصوص ایالات متحده امریکا به این خواست مردم افغانستان توجه نکرد و اکنون گروه داعش به کمک سازمان استخبارات پاکستان یک تهدید بزرگ برای جامعه جهانی و بخصوص برای مردم افغانستان محسوب میشود .
رسانه های پاکستانی به ادامه گفته اند، مردم پاکستان نیز از حضور فعالیت گروه داعش درخاک آنکشور نگران اند زیرا عدۀ از جوانان و زنان پاکستانی دراین گروه جذب شده و آماده انجام حملات تخریبی و تروریستی  درخاک پاکستان و افغانستان و شرق میانه اند درحالیکه حکومت پاکستان به عدم حضور داعش درپاکستان تاکید دارد اما گروه داعش ادعا میکند که حمایت بیش از دوازده هزار نفر را درشمال غرب و برخی نقاط دیگر پاکستان را با خود دارد .
رسانه های پاکستانی منجمله روز نامه امت ادعا کرده است پولیس پاکستان همچنان به دنبال این نگرانی ها عملیات های نظامی را علیه این گروه آغاز کرده است که دربخش عملیات های شان از گرفتاری عامه منصور یکی از قوماندانان ارشد گروه داعش در ایالت پنجاب آنکشور است عامه منصور مسوول این گروه برای سربازگیری جوانان پاکستانی و جذب آنان به صفوف این گروه درشهر های بزرگ آنکشور فعالیت داشت که افرادجذب شده به این گروه را به سوریه و افغانستان میفرست.
ازسوی دیگر مرکز استقرار گروه داعش درشهر کراچی پاکستان شناسایی شده که درچند روز گذشته بیش از چهل نفر از کراچی به سوریه اعزام شده و تلاش برای جذب نیروهای بیشتر ادامه دارد.
همچنان رسانه های پاکستانی از گرفتاری کامران گجریکی از اعضای گروه داعش درپاکستان درایالت پنجاب خبرداده که ازنزد وی فهرست یکصدو بیست و یک نفر از زنان وابسته به گروه داعش درشهر کراچی بدست آمده است.
کامران گجردر اعتراف خود گفته است همسرش و یک زن دیگر در شستشوی ذهنی زنان و دختران جوانان برای پیوستن به گروه داعش دست دارند .
با این همه تحرکات و فعالیت گروه داعش درپاکستان خود اسلام آباد دامنگیر این پدیده شوم شده که عنقریب مورد انتقادات جامعه جهانی قرارخواهد گرفت.
چندی پیش مسلمانان هند نیز مخالفت شان را با گروه داعش اعلام کردند و خواهان ریشه کن ساختن فعالیت این گروه درمنطقه شدند.
به باور برخی آگاهان، گروه داعش که بزرگترین تمویل کننده شبکه القاعده در خاک پاکستان میباشد و فعالیت شبکه القاعده درخاک پاکستان از گذشته وجود داشته و این شبکه بالای گروه های افراطی و تندرو پاکستانی نیز نفوذ بیشتر دارد و قادر است تا فعالیت های گروه داعش را از سطح منطقه به تمام دنیا بکشاند.
به گفته آنان امریکا وجامعه جهانی اگر بالای پاکستان برای ازبین بردن گروه های افراطی و تندرو بخصوص گروه داعش فشار وارد نکند این گروه ها به مانند سرطان فعالیت های هراس افگنان شان را بر سراسر جهان گسترش خواهند داد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا