جامعه

بازهم حادثه درمراسم حج

هفتصد وبیست حاجی ازاثر ازدحام جان باختند
کابل باختر/ 3/ میزان
پادشاه عربستان سعودی دررابطه به حادثه منا که درآن حدود هفتصد وبیست نفر حاجی به شهادت رسید دستور تحقیق داده است.
روز گذشته ازاثر ازدحام درجاده های 223 و 204 که منا ،را به محل جمره زدن (سنگ زدن برشیطان ) وصل میکند شماری از زایرین زیر پا شدند هفتصد وبیست نفراز زایرین جان شان را ازدست دادند و 863 نفر دیگر زخمی شدند که وضعیت شماری از آنها وخیم گزارش شده است .
به تعقیب این حادثه وزارت صحت عامه عربستان سعودی در ساحه منا  حالت فوق العاده را اعلام کرد.
پادشاه عربستان سعودی دستور تحقیق صادرکرده است.
شاهدان عینی میگویند که به دلیل ازدحام و اعلام حالت فوق العاده ، روند مناسک صبح برای مدتی با تاخیر مواجه شد و پولیس سعودی حجاج را به سوی خیمه های شان در منا رهنمایی کردند.
وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که دراین حادثه  131 زایر ایرانی جان باخته اند ، منابع پاکستانی ، هندی نیز گفته اندکه شماری از زایرین این دوکشور نیز درجمع قربانیان این حادثه اند مگر هیئت بعثه افغانی تاکنون خاموش است و صرف از احتمال کشته و یا زخمی شدن شماری از زایرین افغان سخن گفته اند.
شماری از زایرین افغان در سعودی درصفحات اجتماعی شان بعثه افغانی را به کم کاری متهم کرده اند که نتوانسته اند دررابطه به زایرین افغان معلومات جمعاوری نمایند. درجریان یکماه گذشته این دومین حادثه خونباراست که زایرین در مکه مکرمه با آن مواجه میشوند.
حدود یکماه قبل از اثر سقوط یک جرثقیل در ساحه مسجد الحرام حدود 120 حاجی جان شان را ازدست دادند که دوازده نفر شان افغان بودند.
درحال حاضر حدود دونیم ملیون حاجی از 164  کشور جهان غرض ادای فریضه حج درعربستان سعودی بسر میبرند و حدود یک ملیون زایر داخلی از عربستان سعودی نیز درجمع آنهاست . این کمیت، پنج روز را با ازدحام بیش ازحد در منا سپری می نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا