فرهنگ

محمد فهیم رحیمی : برگزاری نمایشگاه ها در توسعه روابط فرهنگی نقش موثر دارد

کابل 26 جدی باختر
محمد فهیم رحیمی  رییس موزیم ملی افغانستان و هیئت همراه در ملاقات با هوسیشی معاون انجمن دوستی چین با کشور های خارجی بر توسعه روابط فرهنگی تاکید کرد و  افزود که تدویر نمایشگاه های فرهنگی نقش اساسی را در تامین ، توسعه و تحکیم روابط میان جمهوری اسلامی افغانستان  و جمهوری مردم چین دارد.
رحیمی افزود که وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان درمورد توافقنامه فرهنگی میان دو کشور کار می کند که بر اساس آن، زمینه امضای تفاهمنامه های متعدد فرهنگی میان نهاد های فرهنگی دو کشور مساعد خواهد شد.
او همچنان ربرگزاری نمایشگاه آثار تاریخی افغانستان که  سال گذشته در قصر موزیم ملی چین برگزار شد دستاورد مهم جهت گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور همسایه دانست و اضافه کرد که برگزاری همچو برنامه ها درگسترش روابط فرهنگی، تقویه روحیه همکاری  نقش مهم دارد .
سپس هوسیشی معاون انجمن دوستی چین با کشور های خارجی  در مورد نمایشگاه های  آثار افغانستان صحبت کردو افزود که تا حال  این نمایشگاه ها از سوی مردم  جمهوری چین به گرمی استقبال شده است و تاثیر مثبت بر توسعه روابط فرهنگی داشته است  و می تواند زمینه ساز بهتر برای  فرصت های تحقیقی در بخش فرهنگ ودیگر عرصه  باشد او گزاری نمایشگاه های فرهنگی در ایالت هونان جمهوری مرد چین را استقبال کرد و آنرا در توسعه روابط فرهنگی موثر دانست.
سپس دلاور نذیرزوی مشاور ارشد حقوقی وزارت  اطلاعات و فرهنگ بر نقش روابط فرهنگی در توسعه روابط دو جانبه ملت ها اشاره کرد و افزود که وزارت اطلاعات و فرهنگ کار مسوده موافقتنامه فرهنگی میان دو کشور را تکمیل کرده است و پس از طی مراحل قانونی از مجرا دیپلوماتیک جهت توسعه روابط و تبادل  فرهنگی با نهاد های فرهنگی جمهوری مرد چین  با در نظر داشت منافع ملی هر دو کشور در قالب تفاهمنامه های فرهنگی  امضا شود.
او افزود همکاریهای فرهنگی نقش کلیدی را در توسعه روابط ایفا می کند و  فرهنگ نقش موثر در سیاست خارجی کشور ها دارد و این سیاست تقویه کننده ثبات و همگرایی منطقه یی میباشد.
قابل یاد آوریست که تا حال در پنج موزیم چین آثار تاریخی افغانستان به نمایش گذاشته شده است که  بیش از یک میلیون بازدید کننده داشته است.
هیئت افغانی در این سفر را  محمد فهیم رحیمی رییس موزیم ملی افغانستان  به عنوان رییس هیئت، دلاور نذیرزوی مشاور ارشد  حقوقی وزارت اطلاعات فرهنگ، محمد شفیق احمدزی آمر اجرائیه  وزارت و یحیی محسنی مسوول بخش فرهنگی اروپا، آمریکا و یونیسکو وزارت امور خارجه به عنوان اعضا تشکیل میدهند.نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا