تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی ازروز نامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت چهارشنبه 28/سرطان

کابل باختر/ 28/سرطان

شماری ازروزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار وگزارش های را درمورد رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

 روزنامه آرمان در برگ نخست از قول سخنگویان جمعیت اسلامی و حزب اسلامی نوشته که با قیوم کرزی هیچ تفاهم و سازشی صورت نگرفته است.

آرمان ملی همچنان در همین صفحه خبرداده که نجیبه را شوهرش نه بل یک فرمانده طالب به نام نادر لنگ به قتل رسانیده است .

به نوشته این روزنامه ، نجیبه که اخیراً در قریه شینواری ولسوالی غوربند ولایت پروان در محضر عام تیر باران گردید و خبرآن دررسانه های ملی و بین المللی بازتاب گسترده یافت ، اورا شوهرش به قتل نرسانیده ، بل به وسیله یک فرمانده طالب به قتل رسیده است.

آرمان ملی همچنان درصفحه اول شماره امروزی از قول ائتلاف ملی نوشته که رییس جمهور در مورد عاملان قتل های زنجیره یی پاسخگوست اما روزنامه ملی باور برگ نخست را با نقل قول از حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان آغاز کرده و از قول وی نوشته که هرکس که افغانان راکشته است یکروز از جنایات خود پاسخ خواهد داد.

این روزنامه درادامه نیز از قول رییس جمهور آورده است اطفال افغان ، بزرگان قومی و هیچ کس کشتار مردم بیگناه را فراموش نمی کند.

 ملی باور در مطلب دیگر زیر عنوان ، شورای عالی صلح ازپاکستان خواستار رهایی زندانیان طالب خواهد شد. نوشت ، شورای عالی صلح میگوید که از صدراعظم جدید پاکستان می خواهند تا در روند مذاکرات صلح درافغانستان ، مطابق به تعهدات کشورش عمل نمایند .

 مقامات شورای صلح افغانستان میگویندکه این شورا حین ملاقات با صدراعظم جدید پاکستان ازاو خواستار همکاری عملی باروند صلح در افغانستان و رهایی زندانیان طالب از زندان های پاکستانی خواهد شد.

 دریک قضیه ازیک افغان 16 دفعه رشوت گرفته شده است . کسی جنایات کرد و کسی هنوزهم مصروف جنایت است از مطالب دیگری است که ملی باور درصفحه اول عنوان کرده است .

 روزنامه سخن جدید برگ نخست را با آغاز روند انتقال مسوولیت های امنیتی درارزگان آغاز کرده و در همین صفحه از قول رییس جمهور کرزی آورده است : قاتلان ملت ، پاسخگوخواهند بود.

 این روزنامه در پیوند کمک های بانک انکشاف آسیایی در صفحه اول زیرعنوان ، بانک انکشاف آسیایی : ثابت کند کمک ها درست مصرف میشوند نوشته : ثابت کنید کمک ها درست مصرف میشوند جوجی توکیشی رییس بانک انکشاف آسیایی روز سه شنبه در کابل گفت که دولت افغانستان باید با شفافیت در مصرف پول های کمک شده از سوی جامعه جهانی ثابت کند.

 به گفته اقای توکیشی افغانستان در نشست توکیو به کشور های جهان وعده کرد تا به صورت دقیق حسابده باشد اما این کافی نیست باید درعمل این موضوع را ثابت کند.

نشان سید جمال برای سفیر امریکا ؟! قیام های مردمی تامین ثبات یا افزایش بی ثباتی ، زراعت اراضی خشک افزایش می یابد عناوین دیگری است که سخن جدید در صفحه اول شماره امروزی نشر کرده است.

 به همینگونه روزنامه انصاف نیز به سخنرانی حامدکرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان درمراسم فارغان اکادمی پولیس توجه کرده و با نقل قول از وی صفحه اول را آغاز کرده است.

 این روزنامه از قول رییس جمهور عنوان کرده که نیروهای نظامی در انجام وظایف ، غیر سیاسی و بی طرف عمل کند.

انصاف ازقول رییس بانک انکشاف آسیایی عنوان کرده که بانک انکشاف آسیایی بیش از یک ملیارد دالر به افغانستان کمک میکند.

 به نوشته انصاف ، این بانک از ابتدا فعالیت هایش یعنی سال 2002 میلادی تاکنون 8/2 ملیارد دالردر بخش های ترانسپورت ، زراعت ، انرژی ، برق و آب رسانی به صورت کمک های بلاعوض ، قرضه ها و سرمایه گذاری های مشترک به افغانستان کمک نموده است.

بریتانیا ششصد اثر تاریخی افغانستان را به کابل بازگردانده رمضان ماه خداوروزه ، باشکوه ترین عبادت بنده گان خدا"ج" از جمله عناوین دیگری است که روز نامه انصاف در برگ نخست آنان را چاپ کرده است.

 به همین ترتیب روزنامه سروش ملت نیز به سخنرانی دیروزی حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان توجه کرده و ازقول وی عنوان کرده است : جنایات در حافظه تاریخ ثبت میشود!

این روزنامه همچنان در صفحه اول خبرداده که حکم اعدام به قاتل پنج سرباز فرانسوی درافغانستان صادر شد.

 به همین ترتیب روزنامه سروش ملت درصفحه های دیگر شماره امروزی به نشر سایر مطالب پرداخته اند.

 به همینگونه روزنامه های ماندگار ، هشت صبح و دیگران یا با نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مسایل شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا