گزارش ها

خوشبینی نماینده ناتو از روند صلح افغانستان

کابل/  ۲۴  جدی / باختر
نمایندۀ ناتونسبت به روند صلح در افغانستان ابراز خوشبینی کرده است
گزارشگرآژانس باختر می نگارد؛ نمایندۀ ملکی ناتودر افغانستان می گوید:پیشرفت های زیادی در سال گذشته در روند صلح این کشور وجود داشته است که امیدواری ها را برای رسیدن به یک صلح جامع در ۲۰۲۰ بیشتر کرده است.
نیکولاس کی، نمایندۀ ملکی ناتو برای افغانستان در تویترش نوشته است (من پاکستان و تمام کشورهای منطقه را برای دوام حمایت شان از روند صلح تشویق می کنم. چیزی که در ۲۰۲۰ تغییر کرده است این است که  یک اجماع قوی منطقه یی از بهر حمایت صلح تشکیل شده است.)
نمایندۀ ملکی ناتو نقش پاکستان و دیگر کشورهای منطقه را در حمایت از صلح افغانستان بنیادی می داند و از این کشورها می خواهد که بر پشتیبانی شان از روند صلح افغانستان ادامه دهند.
به باور وی سال گذشته میلادی سال پیشرفت در روند گفت وگوهای صلح بود و امیدوار است که این گفتگو ها به یک صلح پایدار در کشور بینجامد.
به باور آگاهان سیاسی نماینده ملکی ناتو در اظهارات اخیر خود تنها از نقش پاکستان در حل معضل افغانستان یاد کرده است در حالی که قایل شدن امریکا و کشورهای غربی به دادن نقش و امتیاز بیشتر برای پاکستان٬ برای کشور های دیگر که می گویند در افغانستان منافع مشروع دارند حساسیت برانگیز است.
در این میان٬ هند  و ایران و حتا کشورهای آسیای میانه ٬در صدد آن اند تا از نقش اثر پاکستان در روند صلح افغانستان  بکاهند.
این کشورها به این باور اند که پاکستان خود در خلق و ترویج افراط گرایی در منطقه نقش داشته است٬طالبان را ایجاد کرده است و ازاین گروه برای مقاصد راهبردی خود درمنطقه استفاده می کند .
این آگاهان همچنان گفته اند که امریکا ٬چین و روسیه هم به نوبه خود تلاش دارند تا هرکدام از نقش رقبای خود در قضیه افغانستان کم کنند.
شکل گیری یک اجماع بین المللی در خصوص افغانستان هنوز مشکلات خود را دارد.
از طرف دیگر تحولات اخیر در روابط ایران وامریکا این نگرانی را به وجود آورده است که روند صلح افغانستان تضعیف شود.
این نگرانی در گفته های اخیر نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه برای افغانستان هویدا است
او گفته است :تشدید درگیری میان امریکا و ایران ممکن است بر اوضاع افغانستان به خصوص روند صلح تاثیر بگذارد
نمایندۀ خاص رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان می گوید ایران ممکن است با امریکا در منطقه و به خصوص در افغانستان همکاری نکند.
ضمیر کابلوف می گوید که پس از تنش میان امریکا و ایران در شرق میانه، ترور جنرال قاسم سلیمانی، حملات راکتی ایران به مراکز نظامی امریکا در عراق به عنوان اقدام انتقام جویانه، ایران ممکن از همکاری با امریکا نه تنها در منطقه، بل در افغانستان به خصوص در روندصلح این کشورامتناع ورزد.
کابلوف گفته است  تشدید بحران میان امریکا و ایران ٬ممکن است بر اوضاع افغانستان به خصوص روند صلح تاثیر بگذارد، به این معنا که این کشور از همکاری نه تنها در منطقه، بلکه در افغانستان نیز خود داری کند .
اما دولت ایران گفته است که از روند صلح در افغانستان که در برگیرنده منافع تمامی مردم افغانستان است٬ حمایت می کند.
منابع ایرانی بار ها گفته اند که دولت آن کشوراز روند صلح در افغانستان حمایت می کند٬ مگر مخالف سپردن  قدرت در این کشور برای طالبان است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا