تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل / ۲۶ حوت / باختر
مساله شیوع کرونا در افغانستان٬باید با دید عاطفی دنبال شود و نباید عامل زراندوزی و منفعت طلبی باشد.
مفسرآژانس باختر می نگارد؛ کرونا در افغانستان٬درست زمانی  شیوع پیدا کرده است که در کنار جنگ و کشیدگی های سیاسی٬ فقر اقتصادی نیز بیداد می کند و مردم افغانستان بیچاره تر از هر وقت دیگر اند.
شیوع صریح کرونا٬فقر اقتصادی و نا توان بودن مردم در مهار این دو پدیده٬مصوونیت روانی مردم را سخت ضربه زده است.
در روز های اخیر با آن که راه های مواصلاتی باز است٬ ورود اموال تجارتی و مواد غذایی بدون وقفه ادامه دارد و کرونا باعث هیچ تاخیری در داد و ستد تجارتی نشده است مگر نرخ مواد اولیه و مواد بهداشتی سیر صعودی داشته است که این برای اکثریت مطلق مردم که توان لازم مالی ندارند٬مصیبتی بالاتر از کرونا است.
در حالی که٬اخلاق اسلامی٬ اخلاق انسانی و اجتماعی حکم می کند که انسان ها در زمان مصیبت در کنار هم باشند و از هم حمایت کنند.
در کشور هایی که دچارمشکلات و یا مصایب شده اند این مردم بوده اند که برای درمان درد مشترک شان  دست به کارشده اند و به خاطر کاهش مشکلات با هم بازو داده اند ویکدیگر را حمایت کرده اند.
مگر با تاسف درشرایط حساس و بحران زای کنونی٬ شماری ازفروشندگان و وارد کنندگان مواد غذایی و  وسایل بهداشتی٬کرونا را عامل و منبع زراندوزی خود دانسته اندو با زیر پا گذاشتتن تمامی موازین اخلاقی و انسانی در پی مکیدن خون مردم اند .
دین مقدس اسلام که به ارزش های انسانی اهمیت والای قایل است برای بشریت در حالات اضطرار و فوق العاده دساتیر مشخص دارد و انسانان را از احتکار٬ گران فروشی٬ سود جویی٬اسراف … منع کرده است و به دستگیری  و معاونت از انسانان نیاز مند امر کرده است.
در حالی که امروز شماری از هموطنان که مصروف تجارت و فروشندگی است و پنج وقت نماز هم ادا می کنند کاری می کنند که با ارزش های دینی و انسانی در تضاد است.
مبارزه با کرونا ٬ باید با دید انسانی و اخلاق اسلامی دنبال شود.
کرونا در کنار آن که٬ یک معضل صحی است به یک نگرانی بزرگ روانی برای مردم مبدل شده است در چنین یک وضعیت کرونا تنها یک تهدید صحی نیست بل یک تهدید اقتصادی ٬یک بحران ‎ ملی است  اگربا دید انسانی و عاطفی وبا ارشاد دینی دنبال شود می تواند عامل نزدیکی مردم شود نه زر اندوزی .  صائم

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا