۱۰۰ روز

ولسی جرگه از مردم خواست تا درانتخابات اشتراک وسیع نمایند

کابل باختر11 حمل
ولسی جرگه ضمن تأکید بر اشتراک وسیع مردم در انتخابات، از نامزدان ریاست جمهوری خواست تا منافع علیای کشور را در هنگام مبارزات انتخاباتی و پس از اعلام نتایج انتخابات، به صورت جدی مد نظر قرار دهند.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ولسی جرگه به آژانس باختر: در جلسه ای که امروز  به ریاست داکتر محمد صالح سلجوقی نایب دوم ولسی جرگه برگزار گردید، اعضای حاضر در جلسه، از عدم حضور برخی وکلاء در جلسه های عمومی و کمیسیون ها به شدت انتقاد نموده، تأکید کردند که با توجه به شرایط حساس کشور و ضرورت های کاری ولسی جرگه، نماینده گان مردم باید از غیابت در جلسات خودداری نمایند.
اعضای ولسی جرگه، عدم حضور وکلاء را ناموجه دانسته، از هیئت اداری خواستند که مطابق اصول وظایف داخلی تدابیری را روی دست گیرند تا از ادامۀ این غیرحاضری ها جلوگیری شود.
اعضای حاضر خاطرنشان ساختند که اشتراک وکلاء در کمپاین ها دلیلی برای عدم حضور آنان شده نمی تواند و باید به خاطر رسیده گی به امور قانونگذاری و نظارتی، حضور فعال داشته باشند.
وکلاء، با توجه به افزایش تهدیدهای امنیتی در آستانۀ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، از زحمات و فداکاری های نیروهای امنیتی کشور قدردانی نموده، از مسئولین امنیتی خواستند که برای تأمین امنیت در کشور تلاش های جدی نمایند.
وکلاء در عین حال، از علاقمندی مردم افغانستان جهت اشتراک در انتخابات ابراز خوشبینی نموده، خاطرنشان ساختند که حضور ده ها هزار نفری مردم در محافل کمپاینی و علاقمندی جوانان به خاطر گرفتن کارت رأی دهی گواه آنست که مردم برای تعیین سرنوشت سیاسی شان از هیچگونه تهدید هراس ندارند و طالبان و دشمنان مردم افغانستان باید بدانند که با اعمال ترورستی نمی توانند به ارادۀ مردم خلل وارد کنند.
اعضای ولسی جرگه، از مردم افغانستان خواستند که در روز شانزدهم حمل سال روان با حضور گسترده در مراکز رأی دهی، رئیس جمهوری آینده و نماینده گان شوراهای ولایتی شان را انتخاب نمایند.
در جلسه، تأکید به عمل آمد که کمیسیون های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی و ارگان های مسئول باید انتخابات را به گونۀ شفاف و عادلانه رهبری و نظارت کنند.
وکلاء از نامزدان ریاست جمهوری هم خواستند تا از اظهارات منفی که گویا در انتخابات تقلب صورت می گیرد، خودداری نمایند؛ زیرا اینگونه اظهارات روند مهم ملی انتخابات را صدمه وارد می کند و باید مبتنی بر واقعیت ها و میزان رأی شان آمادۀ پذیرش نتیجۀ انتخابات باشند و بر منافع ملی کشور به صورت جدی توجه به خرج دهند.
موضوعات مختلف از جمله انتقاد از گماشتن محصلین اکادمی پولیس قبل از ختم درس های شان برای تأمین امنیت انتخابات، مشکلات عدیده و عدم دسترسی مردم غور به امکانات ابتدایی، انتقاد از مسدود ساختن سرک وزارت احیا و انکشاف دهات توسط اشرف غنی احمدزی نامزد ریاست جمهوری، انتقاد از عملکرد برخی افراد در کار زارهای انتخاباتی و دامن زدن به بی اتفاقی، انتقاد از رهایی مجرمین و تروریستان پس از بازداشت و مشکلات کوچی ها از ناحیۀ آب آشامیدنی،کمبود کارت های رأی دهی در ولسوالی مای می ولایت بدخشان، نبود مکتب و سرپناه و تلاشی و اذیت آنان از سوی نیروهای امنیتی در هنگام کوچ از یک منطقه به منطقۀ دیگر به دلیل انتقال اسلحه، مطرح گردید و بر رفع این مشکلات و چالش ها از سوی مسئولین، تأکید صورت گرفت.
داکتر محمد صالح سلجوقی نایب دوم ولسی جرگه و رئیس جلسه، ضمن جمع بندی مسائل مطرح شده، برگزاری انتخابات را یک امر ضروری و نیاز مبرم به خاطر انتقال قدرت سیاسی در کشور دانسته، با اشاره به نظریات وکلاء از مردم افغانستان خواست تا با حضور گستردۀ شان در انتخابات، سرنوشت سیاسی شان را تعیین کنند.
نایب دوم ولسی جرگه همچنین از نامزدان ریاست جمهوری خواست تا از رقابت هایی که منجر به منازعه و تصادم میان مردم شود، خودداری ورزیده و مردم را به اتحاد و همدلی دعوت کنند.
داکتر محمد صالح سلجوقی علاوه نمود که نامزدان ریاست جمهوری بایست بر پذیرش نتیجۀ انتخابات متعهد باشند و رئیس جمهوری بعدی را که در نتیجۀ آرای مردم تعیین می شود، در مدیریت دولت و بیرون کشیدن افغانستان از بحران یاری رسانند تا پس از انتخابات، هیچگونه توطئۀ بیرونی کشور را به عقب بر نگرداند.
نایب دوم ولسی جرگه همچنین بر تطبیق اصول وظایف داخلی ولسی جرگه بالای وکلای غیرحاضر و نیز مؤثریت هرچه بیشتر نقش ولسی جرگه در امور محوله، تأکید کرد.
در جلسۀ امروز، از مسئولین کمیسیون های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی دعوت شده بود تا پیرامون چگونگی آماده گی ها برای برگزاری انتخابات معلومات ارائه کنند؛ اما مسئولین کمیسیون مستقل انتخابات بنابر مصروفیت های کاری از حضور در جلسۀ امروزی معذرت خواسته و گفتند که در هفتۀ بعدی به پرسش های وکلاء توضیحات ارائه خواهند کرد؛ ولی مسئولان کمیسیون شکایات انتخاباتی بدون ارائۀ پاسخ به دعوت ولسی جرگه، از حضور در جلسه، خودداری نمودند و این کار شان مورد انتقاد قرار گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا