سیاست

جلسه کابینه افغانستان تدویر شد

کابل باختر 23 ثور

جلسه کابینه جمهوری اسلامی افغانستان، با تلاوت آيات متبرکه كلام الله مجيد، تحت ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهوري اسلامي افغانستان بعد از ظهر امروز در ارگ ریاست جمهوری دایر گردید.

ابتدا، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با ابراز مسرت از بزرگان، متنفذین و نیرو های امنیتی کشور که در رهایی گروگانان سعی و تلاش نموده اند ابراز امتنان نموده، وزارت صحت عامه را موظف نمود تا در تداوی آنها اقدام لازم بعمل آورد.

 

رئیس جمهوری اسلامی افغانستان فعالیت های اخیر نیروهای مسلح کشور را در زمینه تامین امینیت ستوده، با ارزیابی مثبت از اوضاع امنیتی کشور از پیشرفت های نیروهای مسلح در تامین امنیت ولایات و انسجام آنها در مراکز سوق اداره واحد ابراز قدردانی نمودند.

در ادامه، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان از برنامه های تنظیم شده اخیر شان با وزرای کابینه در رابطه به طرح و ترتیب پلان های کاری صد روزه به جلسه معلومات داده، از ابتکارات وزرای زراعت و آبیاری، احیأ و انکشاف دهات، فواید عامه و کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین در راستای طرح و ترتیب پلان های متذکره تقدیر بعمل آورده، ایشان را تشویق نمودند تا نو آوری هایشان را در پلان صد روزه با سایر وزارت ها شریک نمایند.

رئیس جمهوری اسلامی افغانستان افزودند؛ پلان های صد روزه باید واقعبینانه طرح گردد تا قابلیت تطبیق در موعد تعیین شده را داشته و جهت تحقق هر چه بهتر آن لازم است تا طی هر بیست و پنج روز از پیشرفت های لازم گزارش دهند.

رئیس جمهوری اسلامی افغانستان وزارت های باقی مانده را موظف نمود الی ختم هفته آینده، پلان های کاری صد روزه شان را نهائی و به مقام ریاست جمهوری گزارش دهند، همچنان، وزرای کابینه را موظف نمود تا روزانه بالترتیب پلان های صد روزه و نتایج متوقع از آن را در مقابل رسانه ها توضیح و تشریح نمایند.

طبق اجندا، وزیر عدلیه از طرح قانون انرژی هستوی تائید شده کمیته قوانین که با هدف استفاده مفید از انرژی هستوی بمقاصد صلح آمیز، تامین محافظت مواد رادیو اکتیف و منابع آن، جلوگیری از تشعشات هستوی و انتشار آن، مصؤنیت محیط زیست در برابر تشعشات هستوی، کنترول و نظارت از مواد فاضله هستوی ترتیب یافته به جلسه معلومات مفصل داده افزودند؛ اخیراً منظوری ایجاد مراکز تداوی شعاعی امراض سرطانی که به همکاری مالی ملل متحد ایجاد میگردد، منوط به موجودیت قانون انرژی هستوی گردیده است بناً طرح متذکره بعد از تصحیحات غرض تائید پیشکش می گردد.

کابینه جمهوری اسلامی افغانستان بعد از بحث مفصل پیرامون ابعاد مختلف بخصوص نیازمندی هموطنان مصاب به سرطان به تداوی شعاعی، قانون انرژی هستوی را در پرنسیب مورد تائید قرار داده، وزارت عدلیه را موظف نمود تا با در نظر داشت نظریات اصلاحی اعضای کابینه، بخش تخصصی این قانون را با رئیس عمومی بورد اجرائیوی و تخصصی کمیسیون عالی انرژی اتمی افغانستان همآهنگ نموده، از نتیجه به جلسه بعدی کابینه اطمینان دهد.

همچنان، طرح ایزاد جزء سیزده در ماده هفتم و ایزاد ماده هفدهم در طرح قانون مسافرت و اقامت اتباع خارجی در جمهوری اسلامی افغانستان توسط وزیر عدلیه به جلسه مطرح که مورد تائید قرار، فیصله بعمل آمد تا وزیر عدلیه متن تعدیل متذکره را با مشرانو جرگه همآهنگ نماید.

به همین ترتیب، وزیر عدلیه طرح مقرره طرز تاسیس و فعالیت رسانه های همگانی را که بداخل (4) فصل و (41) ماده با هدف تنظیم امور مربوط به طرز تاسیس و فعالیت رسانه های همگانی و نهادهای رسانه خصوصی، حمایت از فعالیت رسانه های همگانی به منظور ترویج و رشد رسانه های مستقل و کثرت گرا، فراهم نمودن زمینه فعالیت آزاد رسانه ها، تأمین حقوق و امتیازات کارکنان رسانه های همگانی ترتیب و توسط کمیته قوانین، رئیس انجمن وکلای مدافع و رئیس دیده بان حقوق بشر بازنگری گردیده به جلسه پیشکش که نسبت ابهامات در بعضی از مواد آن مورد تصویب قرار نگرفته، وزارت عدلیه موظف گردید تا در همآهنگی با وزارت های مخابرات و تکنالوزی معلوماتی و اطلاعات و فرهنگ موضوع چگونگی استفاده از فریکونسی و وضاحت های لازم را طبق تذکر جلسه در مقرره متذکره وارد، بعد از تصحیحات لازم به جلسات بعدی کابینه ارایه نماید.

متعاقباً، وزیر تحصیلات عالی و سرپرست وزارت امور خارجه مشکلات محصلین افغانی مبنی بر عدم همآهنگی نماینده گی های سیاسی جمهوری اسلامی افغانستان مقیم کشور های خارج در زمینه های پوهنتون ها، لیلیه ها، کریکولم مواد درسی، نبود اتشه های تحصیلی و عدم پرداخت امتیازت مادی (معاش و مدد معاش) برای محصلین افغانی از طرف دولت افغانستان و کشور های بورس دهنده به جلسه یاد آوری نمودند.

 

کابینه جمهوری اسلامی افغانستان بعد از بحث مفصل در اقدامات کوتاه مدت به وزارت های ذیربط وظایف مشخص سپرده و در دراز مدت کمیسیون به عضویت وزارت های امور خارجه، مالیه، معارف، عودت مهاجرین، کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین، صحت عامه تحت ریاست وزیر تحصیلات عالی را موظف نمود تا مشکلات محصلین افغانی مقیم خارج کشور بالخصوص در کشور های هند، پاکستان، ایران و ترکیه را طور بنیادی ارزیابی نموده ، طرح توافق شده را به مقام ریاست جمهوری ارایه نمایند.

در ادامه، وزیر تجارت و صنایع به تاسی فیصله های جلسه قبلی کابینه جمهوری اسلامی افغانستان از طرح توافق شده ارگانهای ذیربط در رابطه به رفع مشکلات موجود تجار ملی و متشبثین خصوصی کشور در موارد تعرفه های گمرکی، تجارتی و صنعتی، بهبود خدمات ترانسپورتی، استندرد و ترازوهای بلند تناژ به جلسه معلومات مفصل ارایه نمود.

کابینه جمهوری اسلامی افغانستان بعد از بحث، طرح متذکره را مورد تصویب قرار داده، وزارت های مالیه، عدلیه، فواید عامه، ترانسپورت، اقتصاد، معادن و پطرولیم، زراعت و آبیاری، روسای ملی استندرد و اداره سرمایه گذاری خصوصی (آیسا) را تحت ریاست وزیر تجارت و صنایع موظف نمود تا طرح اقدامات عملی را جهت رفع مشکلات موجود تجار ملی و متشبثین خصوصی کشور در موارد تعرفه های گمرکی، تجارتی و

صنعتی، بهبود خدمات ترانسپورتی، استندرد و ترازوهای بلند تناژ ترتیب و به منصه اجرا قرار دهد.

طبق اجندا، وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان از توافق اخیر مقامات عالیربته افغانستان با مقامات عالیرتبه پاکستان مبنی بر ثبت نام مهاجرین افغان بدون مدرک در پاکستان به جلسه اطمینان داده افزودند؛ در سفر اخیر اینجانب به کشور اسلامی پاکستان بر علاوه ملاقات با مقامات عالیرتبه آن کشور توافق بعمل آمد تا در قدم نخست مهاجرین افغانی بدون مدرک رسماً ثبت نام گردیده و بعداً هویت آنها از جانب سفارت و قونسلکری های افغانستان در پاکستان تثبیت و گروپ های متخصص کاری برای تثبیت هویت تعیین و اعزام گردد.

کابینه جمهوری اسلامی افغانستان بعد از بحث همه جانبه، وزارت های امور خارجه، عودت مهاجرین، امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی را تحت ریاست وزیر امور سرحدات و قبایل را موظف نمود تا جهت تثبیت هویت مهاجرین افغان مقیم پاکستان طرزالعمل لازم را ترتیب و به مقام ریاست جمهوری ارایه نماید.

بعداً، وزیر انرژی و آب گزارش سفر هیئت آن وزارت در اجلاس فرعی حقوقی CASA-1000 منعقده کشور قرغیزستان را به جلسه پیشکش و اضافه نمود؛ هدف ازین اجلاس نهائی سازی توافقنامه اصلی و موافقتنامه های خریداری برق میان فروشندگان (تاجکستان و قزغیزستان) و

 

 

خریداران (افغانستان و پاکستان) و همچنان توافقنامه خریداری برق میان افغانستان و پاکستان بوده که هیأت افغانی در مورد سه گزینه را به جانب پاکستان پیشنهاد که مورد توافق جانب مقابل قرار گرفت.

کابینه جمهوری اسلامی افغانستان ضمن تائید گزارش وزیر انرژی و آب، وزرای مالیه، اقتصاد، فواید عامه و امور شهر سازی را تحت ریاست وزیر انرژی و آب موظف نمود تا پروژه متذکره را از لحاظ تخنیکی، مسیر انتقال لین از طریق سالنگ ها و یا بدیل آن از طریق دره شکاری و ارتقای ظرفیت انتقال لین از (500) کیلو وات را طور همه جانبه مطالعه و احداث دو بند برق را در اولویت این پروژه قرارداده و از نتیجه به جلسات بعدی کابینه گزارش دهند.

متعاقباً، وزیر عدلیه از طویل بودن پروسه ترک تابعیت افراد و اشخاص به شمول اهل هنود و سِک را به جلسه معلومات مفصل داده، کابینه جمهوری اسلامی افغانستان فیصله بعمل آورد تا کمیسیون متشکل از وزارت های مالیه، عدلیه و ریاست عمومی امنیت ملی را تحت ریاست معین وزارت امور داخله به همکاری کمیسیون بررسی امور مربوط به تابعیت وزارت عدلیه پروسه ترک تابعیت افغانی (1773) تن اهل هنود و سِک را تسریح نموده و وزارت عدلیه در بازنگری و طی مراحل تعدیل قانون تابعیت اقدام نماید.

 

در ادامه جلسه، وزیر معارف مشکل پروسه طویل بودن طبع کتب درسی معارف را که توسط کمپنی های خارجی بعد از طی مراحل قرارداد که طی مدت چهار ماه طبع میگردد به جلسه مطرح، خاطر نشان نمودند که طبع کتب درسی در کوتاه مدت در مطابع خصوصی کشور متصور است.

کابینه جمهوری اسلامی افغانستان وزرای معارف و مالیه را موظف نمود تا در توافق USAID در طبع کتب درسی در داخل کشور اقدام لازم نموده و نتیجه را به کمیسیون تدارکات ملی ارایه نمایند.

در اخیر جلسه، کنوانسیون سازمان همکاری های اسلامی در مورد مبارزه علیه تروریزم بین المللی و اساسنامه سازمان اسلامی در امور امنیت غذائی توسط سرپرست وزارت امور خارجه به جلسه مطرح که مورد تائید قرار گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا