اقتصاد

کارپروژه بزرگ آبرسانی درسمنگان متوقف شد

ایبک باختر 7 دلو
باشنده های قریه  دره ژوندون شهر ایبک مانع  ادامه کار یک پروژه بزرگ آب رسانی درولایت سمنگان شدند .
کار این پروژه آبرسانی  درحمل سال 1392 آغاز گردیده بود و قرار بود از طریق  نلدوانی به قطر 450 ملیمتر  آب آشامیدنی  از ولسوالی  خرم سار باغ به طول  سی وهشت  کیلومتر به شهر  ایبک  به مصرف هشت ملیون  ونهصد وسی هزار دالر از بودجه دولت  انتقال  شود.
اکنون یکی از مسوولان شرکت  تطبیق  کننده این  پروژه می گوید که  نودوپنج درصد کار این پروژه تکمیل  شده، اما مردم قریه دره ژوندون مانع  تکمیل  آن شده اند .
محمد امین  باشنده  قریه  دشت مزار منطقه دره ژوندون به آژانس باختر  گفت: آنان  بخاطر  مانع تکمیل این پروژه شده اند که  دراین پروژه به منظور  توزیع آب آشامیدنی  صحی برای خانواده هاییکه درقریه  دره ژوندون زندگی میکنند  هیچ نوع  ذخیره  توزیع آب  درنظر گرفته نشده است.
وی مدعی شد که  دولت تازمانیکه  به منظور  توزیع  آب برای خانواده  های قریه های دره ژوندون ساخت ذخیره توزیع آب را شامل این پروژه  نکند به آنان نمی گذارند که خط پایپ لاین این پروژه از مناطق شان عبور کند.
درهمین حال  محمد سردارعزیزی آمر شرکت  عمران  هولاندک گروپ که مسوولیت تطبیق  این پروژه را در سمنگان  به عهده  دارد گفت: در بخش اول   این پروژه آب یک چشمه که از ولسوالی  خرم سارباغ سمنگان  به طول  سی وهشت کیلومتر  به شهر ایبک  مرکز این  ولایت انتقال  می شود ذخیره آب درمسیر  خط آن درنظر گرفته نشده است .
او گفت:  اما در بخش  دوم این   پروژه که از طریق  وزارت  احیا وانکشاف  دهات سروی  ودیزاین گردیده است  هفت ذخیره آب درنظر گرفته  شده است.  این ذخیره  ها علاوه از تامین آب آشامیدنی  شهر ایبک  در مسیر خود آب نوشیندنی بیش از هفت هزار خانواده  را تامین  خواهد کرد .
درهمین حال نصرالله امینی آمر اداره آبرسانی ولایت سمنگان  توقف  این پروژه بزرگ  آبرسانی را توسط  اهالی منطقه  یادشده  تائید نموده گفت:  کار این پروژه که حدود  دوسال  قبل آغاز  شده بود هم اکنون  نودوپنج درصد پیش  رفته وقرار بود در دوماه آینده  تکمیل  شود.
به گفته  او، اهالی  قریه های  متذکره  از یک  ماه بدینسو  کار این  پروژه راتوقف  داده ، در حالیکه  شرکت قرار داد  کننده  درهر روز توقف  کاری  مبلغ سی هزار  افغانی  خساره می بینند.
از سوی دیگر اختر محمد  خیرزاده  معاون ولایت سمنگان گفت که وی این موضوع را با بزرگان قریه های متذکره  درجریان گذاشته وخواهان تطبیق  دوباره این پروژه گردیده است .
او گفت:  درقرار داد بخش اولی  این پروژه ذخیره های که اهالی  دره ژوندون میخواهند درنظر گرفته نه شده اما در برنامه  دوم  این پروژه قریه های  دره ژوندون نیز از آن  مستفید می شود.
به گفته وی وکلای  شورای  ولایتی سمنگان نیز وظیفه گرفتند که این موضوع را بابزرگان  قریه متذکره  درمیان بگذارند وآنان  وعده دادند که تایک  هفته آینده  این مشکل را حل مینمایند وکار این پروژه  دوباره آغاز  خواهد شد.
سمنگان  از جمله ولایات که باشندگان آن   از ناحیه  کمبود آب نوشیدنی  همواره با مشکل  مواجه  میباشند.
به اساس سروی ریاست  احیا وانکشاف  دهات  سمنگان  باشند گان یکصدوشش قریه  مرکز واطراف  آن آب  آشامیدنی  مورد نیاز   خود را  از آب  آلوده  دریا ، جوی ها  وذخایر سرباز   دربدل پول خریداری  میکنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا