آموزش

استاد دانش: افراطیت در حوزه دین، سیاست و مذهب عامل تباهی مردم افغانستان است

کابل باختر 2 دلو
استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری که در محفل هشتاد ششمین دور فراغت دانشجویان دانشگاه کابل سخنرانی می‌کرد، افراطیت در حوزه دین، سیاست و مذهب را عامل تباهی مردم افغانستان خواند و بر مبارزه دانشجویان با هرنوع تندروی و افراطیت دینی، مذهبی، قومی و سیاسی تأکید کرد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، معاون رییس جمهور در این محفل به روان شهدای حادثه خونین روز گذشته در ولایت میدان وردک درود فرستاد و گفت: «دشمنان افغانستان باید بدانند که این حمله وحشیانه آنان بدون پاسخ نخواهد ماند».
معاون رئیس جمهور با استناد به آموزه‌ها و ارزش‌های دینی، اعتدال و میانه‌روی را راه درست و نجات خواند و گفت که تاریخ شهادت می‌دهد که افراطگرایی چپ و راست کشور را به بحران و منازعات داخلی و جنگ‌های نیابتی کشانده است.
به گفته استاد دانش، در چهل سال اخیر مردم افغانستان قربانی افراطیت بوده اند و این می‌طلبد که نسل جوان نه تنها در مراکز اکادمیک درس اعتدال و عقلانیت را فرا گیرند؛ بل با هرنوع تند روی و افراطیت دینی، قومی و سیاسی مبارزه کنند.
معاون رییس جمهور تلاش دانشجویان و نسل جوان کشور را برای تحکیم وحدت ملی و مبارزه با نفرت پراگنی‌های قومی، زبانی، مذهبی و سمتی یک مسئولیت ملی خواند و گفت: امروز متأسفانه ما با شکاف‌ها و گسست‌های سیاسی و اجتماعی مواجه شده ایم و تا زمانی که چنین باشیم، هرچند تحصیلات عالی هم داشته باشیم نمی‌توانیم به پیشرفت، خودکفایی، عزت و اقتدار دست یابیم.
وی خطاب به دانشجویان دانشگاه کابل گفت که اگر آنان با نفرت پراگنی مبارزه نکنند و سنگ‌ بنای وحدت و وفاق ملی را مستحکم نسازند، از دیگران کمتر انتظار می‌رود که کشور را از این بن بست‌ها و بحران‌ها نجات دهند.
استاد دانش گفت: پوهنتون کابل به عنوان پوهنتون مادر، در تاریخ تحصیلات عالی کشور از اعتبار خاصی برخوردار است و به گفته وی این پوهنتون که در سال 1311 خورشیدی با امکانات محدود و تعداد اندک استادان و محصلان تأسیس شد، اکنون بعد از 86 سال، با بیش از 850 استاد که بیش از 27 در صد آنان را استادان زن تشکیل می‌دهند و با 21 پوهنحی در 96 دیپارتمنت یا رشته و با بیش از 16 برنامه ماستری و دو رشته دکتورا فعالیت می‌کند و بیش از 23000 محصل دارد و سالانه هزاران فارغ التحصیل به جامعه تحویل می‌دهد.
معاون رییس جمهور گفت که تحصیلات عالی در طول 17 سال اخیر یک روند کلی رو به افزایش را در پیش داشته و هم اکنون تعداد 180 هزار تن محصل، در پوهنتون‌های دولتی و تعداد 175 هزار محصل در مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی که بالغ بر بیش از 3 صد هزار محصل در سطح کشور می‌شود و این موضوع می‌رساند که تحصیلات عالی در طول 17 سال اخیر از نگاه کمیت به صورت چشمگیر روند رو به افزایش را در پیش دارد.
وی همچین گفت که نظام تحصیلات عالی از نگاه کیفیت آموزشی با مشکلات زیادی مواجه است و وظیفه همۀ دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه کابل است که باید خود را به‌روز ساخته و بر اساس مقتضیات زمان نسل جدید را تربیه کند.
استاد دانش اما تأکید کرد : با همه این کاستی ها، رشد کمی تحصیلات عالی قابل قدر است به گونه ای که از حدود 1800 فارغ التحصیل در سال 1381 اکنون به حدود چهل هزار فارغ رسیده ایم.
همچنین در این محفل نجیب الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی استقلال دانشگاه‌ها، تعدیل اسناد تقنینی، ایجاد مراکز پژوهشی و توسعه روابط علمی دانشگاه‌های کشور با نهادهای اکادمیک بیرونی مورد تأکید قرار داد و به بخش از دستاورد‌های وزارت تحصیلات عالی در زمینه‌های مختلف به خصوص ارتقای ظرفیت کادر علمی دانشگاه‌ها نیز اشاره کرد.
حمیدالله فاروقی رییس پوهنتون کابل نیز با ابراز خرسندی از این دور فراغت دانشجویان دانشگاه کابل، از کاهش افراطیت در آن مرکز علمی خبر داده اما گفت که هنوز مشکلات از بیرون دانشگاه کابل، متوجه این نهاد و دانشجویان است.
نادر نادری رییس کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی تأمین شفافیت در روند استخدام کارکنان خدمات ملکی را بهترین زمینۀ جذب نیروهای جوان و تحصیل کرده عنوان کرد و گفت که دست زورمندان از دخالت در روند استخدام کوتاه شده است و تحصیل کردگان نیز تلاش کنند که برای استخدام در ادارات دولتی به توان خود اتکا کنند. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا