آموزش

کمیته ملی سواد آموزی جلسه کرد

کابل باختر 29 عقرب
جلسه کمیته ملی سواد آموزی، امروز تحت ریاست قانونپوه سرور دانش معاون دوم  رییس جمهور برگزار گردید.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر خبر داد: معاون رییس جمهور در ابتدای این جلسه تصریح کرد که سواد آموزی اساس و بن مایۀ پیشرفت در سایر عرصه ها است و از این جهت وزارت معارف و ارگان های همکار، مسؤلیت سنگینی را در جهت توسعه سواد آموزی و امحای بیسوادی در کشور به عهده دارند. وی ابراز امید واری کرد که روند توسعه سواد آموزی در کشور با دقت و تدبیر لازم به همراه بوده و این مکلفیتی است که قانون اساسی به عهده دولت افغانستان گذاشته است.
سپس حنیف بلخی وزیر معارف ، در مکلفیت های آن وزرات و تطبیق فیصله های قبلی کمیته  در باب توسعه سواد آموزی گزارش داده  و تطبیق برنامه ملی سواد آموزی را از مکلفیت های قانونی این وزارت و ادارات مسؤل خوانده گفت: بدون شک تطبیق این برنامه می تواند زمینۀ انکشاف و توسعه را در عرصه های مختلف بوجود آورد و وزارت معارف خود را در تطبیق و توسعه این برنامه ملی مؤظف و مصمم می داند.
سپس معین سواد آموزی وزارت معارف در مورد تطبیق برنامه های سواد آموزی در سطح ولایت ها و برگزاری جلسات کمیته های ولایتی  نیز گزار ش داد. وی افزود که معین سواد آموزی وزارت معارف شخصا به بسیاری از ولایت ها سفر کرده و از تطبیق برنامه سواد آموزی در سه بخش؛ مدیریت، کیفیت و دسترسی همگانی به این برنامه نظارت کرده است. معین سواد آموزی همکاری بسیاری  از مسؤلین محلی را در این بخش ستایش کرد و نیز از عدم همکاری  برخی مقامات محلی در این راستا انتقاد نمود. وی همچنین گفت که برای ارتقای سطح سواد آموزی، تفاهم نامه با برخی از وزارت خانه ها امظا شده که تطبیق این تفاهم نامه نیز می تواند روند توسعه و تسریع سواد آموزی را شدت بخشد.
در این جلسه،  مسودۀ  طرح بسیج ملی برای امحای بی سوادی به بررسی گرفته شد که مورد نقد و بررسی اعضای جلسه قرار گرفت.  معاون رییس جمهور این طرح را یک طرح جامع و مؤثر خواند و افزود که تمام وزارت خانه ها و ارگان های دولتی در این طرح  بر محور های برگزاری کورس های سواد آموزی در داخل اداره برای کارمندان اجیر و بی سواد، بسته های کمکی تشویقی برای معلمان و سوادآموزان در پروسه سواد آموزی و هم چنین سهم گیری در کمپاین ملی سواد آموزی اراده مشترک داشته باشند. سرانجام این طرح توسط اعضای جلسه، در پرنسیب مورد تأیید قرار گرفت.
در این جلسه طرح اجباری سازی سواد آموزی نیز مورد و بررسی اعضای جلسه قرار گرفت. معاون رییس جمهور مبنای این طرح را مفاد 37 قانون معارف عنوان کرد و افزود که تطبیق این طرح، مکلفیت قانونی ادارات ذی دخل می باشد.  این طرح پس از بررسی و دیدگاه های اعضای جلسه، مورد  تأیید قرار گرفت و فیصله شد که به دلیل اهمیت وضرورت تعدیل برخی از قوانین و از آنجا یک برنامه مهم ملی است، برای تأیید نهایی به کابینه ارائه گردد.
همچنین در این جلسه، مسؤل سازمان یونسکو در افغانستان، در مورد مکلفیت و تعهد دولت ها در مبنی بر توسعه پایدار از جمله آموزش باکیفیت به عنوان یک هدف تا سال 2030 صحبت کرد و افزود که یکی از مکلفیت های دولت افغانستان در برابر این تعهد، مبارزه با بیسوادی و تأمین زمینه های آموزش با کیفیت می باشد.
معاون رییس جمهور با ابراز قدر دانی از همکاری سازمان یونسکو در امر توسعه آموزش و مبارزه با بی سوادی در افغانستان، تأکید کرد که رسیدگی به تعهد افغانستان در زمینه فوق، به تحلیل وضعیت در این کشور نیاز دارد تا در روشنای آن تدابیر لازم اتخاذ گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا