اقتصاد

شورای عالی استندرد، هفتاد استندرد ارائه شده از جانب اداره ملی استندرد را تأیید کرد

کابل باختر 17 اسد
جلسه شورای عالی استندرد به ریاست قانونپوه سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور و رئیس این شورا برگزار شد و در این جلسه، هفتاد استندرد ارائه شده از جانب اداره ملی استندرد مورد تأیید قرار گرفت.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، شورای عالی استندرد براساس حکم قانون استندرد سازی تأسیس شده است و هدف از تأسیس این شورا انسجام امور مربوط به استندرد سازی و زیربنای ملی کیفیت می باشد که با عضویت 19 اداره دولتی به ریاست معاونت دوم ریاست جمهوری به پیش برده می شود.
تصویب استراتژی و پالیسی های عمومی اداره ملی استندرد، تصویب استندرد های ملی، تأیید طرح مقررات تخنیکی و ارائه آن به خاطر تصویب به کابینه و تصویب لوایح و طرزالعمل های مربوطه از جمله صلاحیت های شورای عالی ستندرد است.
در جلسه امروز شورای عالی ستندرد، ابتدا داکتر نقیب الله فایق رئیس عمومی اداره ملی ستندرد از فعالیت های این اداره به جلسه گزارش داد. به گفته رئیس اداره ملی استندرد، تا هنوز يكصد ستندرد در این اداره مورد بررسی قرار گرفته که هفتاد عدد از این ستندرد های بررسی شده در جلسه امروز ارائه گردید.
فایق افزود که تا هنوز جواز شصت شرکت از طرف این اداره لغو شده است و این اداره همچنان بر تطبیق ستندرد های پذیرفته شده مصمم می باشد.
رئیس عمومی ستندرد ملی همچنین از تداخل وظیفه یی میان ادارات افغانستان در زمینه استندرد سازی، اظهار نا رضایتی کرد.
در همین زمینه عبدالله حبیب زی شاروال کابل نیز گفت که هر اداره در افغانستان بر اساس نیاز های کاری شان، استندرد های مربوط را در نظر گرفته و آن را تا کنون تطبیق کرده است. وی پیشنهاد کرد که بهتر است تهیه و تنظیم استندردها به هر اداره مربوطه سپرده شود و اداره ملی استندرد، تنها صلاحیت تأیید و نظارت بر تطبیق استندرد ها را داشته باشد.
در این جلسه همچنین در مورد طرزالعمل کمیته های تخنیکی اداره ملی ستندرد، از جانب معاون تخنیکی این اداره، معلومات تصویری ارائه گردید.
در بخش سوم از اجندای جلسه شورای عالی استندرد، هفتاد استندرد تهیه شده از جانب کمیته های تخنیکی اداره ملی استندرد در جلسه ارائه شد که سرانجام تمام این استندرد های ارائه شده در پرنسیب مورد تأیید اعضای جلسه قرار گرفت.
سرانجام در این جلسه فیصله به عمل آمد که در مورد چگونگی رابطه سایر ادارات به اداره ملی استندرد و نقش آن ها و نحوه همكارى بين ادارات مربوطه یک طرزالعمل تهیه و به شورای عالی استندرد ارائه شود. همچنین اداره ملی ستندرد موظف شد که اولویت های ادارات را در زمینه تهیه و تنظیم استندرد در خواست و بررسی نماید.
همینگونه در این جلسه همچنین فیصله شد که نمایندگان ادارات در کمیته های تخنیکی اداره ملی استندرد، باید از جانب هیأت رهبری هر اداره تأیید و تعیین شود. ختم/ احمد ضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا