سیاست

مذاکرات امریکا و طالبان؛ ‘اختلافات حل شد’ خلیلزاد به دهلی رفت

دوحه – بی بی سی – 15 اسد – باختر
در سومین روز هشتمین دور مذاکرات نمایندگان امریکا و طالبان در مورد صلح افغانستان در دوحه، زلمی خلیلزاد، نماینده امریکا در امور صلح افغانستان ، از "پیشرفت عالی" به میان آمده در این مذاکرات خبر داد.
پیش از این دو طرف روی چگونگی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تعهد طالبان در مورد استفاده نشدن خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر اختلاف داشتند.
یک منبع به شعیب شریفی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی به دوحه گفته است که اختلافات حل شده است  و ادامه بحث متمرکز بر ایجاد یک راهکار برای تطبیق توافقنامه نهایی است.
خلیلزاد در بخشی از تویتی که به تازگی منتشر کرده است ، نوشته است:"چند روز گذشته که در دوحه بودم روی مسایل باقی‌مانده درباره یک توافقنامه بالقوه با طالبان تمرکز کردم که زمینه خروج مشروط "نیروهای آمریکایی " را مهیا می‌کند. ما پیشرفت عالی داشته‌ایم."
او  نوشته است که به خاطر دیدارهای از قبل برنامه‌ ریزی‌شده به منظور جلب حمایت بین‌المللی از روند صلح افغانستان به دهلی، پایتخت هند سفر می‌کند.
او اضافه کرده است:"تیم من و نمایندگان طالبان به بحث روی جزئیات تخنیکی و همچنان گام‌ها و راهکاری که برای اجرای موفقیت‌آمیز این توافق چهاربخشی نیاز است، ادامه خواهیم داد. توافق روی این جزئیات ضروری است."
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، به بی‌بی‌سی گفته بود که بحث روی موارد نهایی توافق‌نامه جریان دارد.  شاهین فضای مذاکرات را "خوب" توصیف کرده است و گفته است که پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.
استفاده ‌نشدن از خاک افغانستان از سوی "گروه‌های تروریستی"، آتش‌بس دایمی و خروج تدریجی نیروهای خارجی از افغانستان مهم‌ترین موارد مطرح ‌شده در میز مذاکره است.#  فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا