اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره 

کابل / ۶  قوس  / باختر

 امید می رود که با آغاز دور تازۀ مذاکرات میان نمایندگان امارت اسلامی و امریکا٬ امریکا راهکارش در برابر افغانستان بازنگری کند٬ و معقولتر عمل کند. 

 مفسر آژانس باختر می نگارد؛ قرار است دور تازه مذاکرات میان هیئت امارت اسلامی افغانستان و امریکا امروز در دوحه قطر آغاز شود٬ هیئت امارت اسلامی را در این گفت وگو ها٬  مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه  و ریاست هیئت امریکایی را توماس وست نماینده ویژۀ آن کشوردر امور افغانستان رهبری می‌کنند.

وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرده است که هیئت امریکایی با نمایندگان امارت اسلامی درباره «منافع ملی حیاتی ما» که شامل عملیات ضد تروریستی علیه داعش و القاعده، کمک‌های بشردوستانه، اقتصاد فروپاشیده‌ افغانستان و عبور امن از افغانستان برای شهروندان امریکایی و افغانان‌ که برای ایالات متحده کار می‌کردند، گفت وگو خواهد کرد و منابع امارت اسلامی گفته اند در این مذاکرات تلاش صورت می شود که پول‌های منجمدشده افغانستان آزاد شود.

 اضافه از نو ملیادر دالر از دارایی های افغانستان  ازسوی امریکا در حالت انجماد بسر می برد٬ گفته شده که حدود دو ملیار دالر دیگر از دارایی های افغانستان ها در بانک های دیگر در حالت انجماد قرار گرفته است.

با پیروزی امارت اسلامی در افغانستان٬ امریکا٬ اقدام به قطع کامل کمک های اقتصادی و پولی خود با افغانستان کرد ودر کنار آن٬ پاره یی از تحریم ها را هم در برابر افغانستان وضع کرده است که نتیجه آن بروز مشکلات اقتصادی در این کشور است.

رویکرد که خلاف انتظار مردم افغانستان و کشور های دیگر بوده است٬ این رویکرد از سوی مردم افغانستان به عنوان یک رویکرد خصمانه تلقی می شود در حالی که انتظار مردم افغانستان از امریکا این بود که بعد از تحولات اخیردر تثبیت اوضاع و مدیریت مشکلات در افغانستان همکار خوبی با مردم ما باشد.

  امریکا در طول بیست سال گذشته بازیگر اصلی در منازعه افغانستان محسوب می شود٬  کشور های زیادی اند که بعد از تحولات اخیر٬ سعی در تثبیت اوضاع دارند، در حالی که سیاست آمریکا و شرکای آن تاکنون واکنشی و مبهم بوده است.

تصمایم و اقدام های این کشور و شماری از کشورهای اروپایی برای حفظ فشار برامارت اسلامی، عدم شناسایی نظام جدید و بلاک کردن دارایی‌های افغانستان٬ راهکار هدفمندانۀ است که در برابرامارت اسلامی در افغانستان دنبال می شود در حالی که  کشور های اطراف افغانستان و منطقه به جمع بندی سیاست خود در افغانستان رسیده اند و راهکار شان با گذشت  هر روز معقولتر می شود و تلاش می شود که روابطی مثبت با امارت اسلامی برقرار کنند٬ تعامل سازنده به وجود آید  پروژه‌های اقتصادی عملی شود٬ از دید کشور های منطقه٬ رشد اقتصادی و تثبیت جایگاه افغانستان در میان ملل دیگر می تواند از نگرانی های امنیتی از ناحیۀ افغانستان بکاهد  در حالی که کشور های هم اند  که  اشتباهات محاسباتی فراوانی دارند  سیاست آنان مبهم است لجوج وواکنشی برخورد کرده اند٬ روابط شان را با کابل٬ در سایه تردید و نگرانی ها محاسبه می کنند٬ با گذشت هر روز راهکار و یا نسخه جدیدی  ارائه می دهند که  بیشتر بر حربۀ فشار در برابرنظام جدید متکی اند. از دید مردم ما٬ ادامه فشار بالای امارت اسلامی که عمدتا فشار اقتصادی است راهکار غیر عادلانۀ یی است که در برابر مردم ما  در پیش گرفته شده است٬ جلوگیری از تثبیت اوضاع افغانستان٬ ادامۀ تحریم ها پولی٬ تلاش برای منزول نگهداشتن امارت اسلامی٬ بخش های دیگر از این سیاست است.

برخورد سلیقه یی با مردم افغانستان٬ آنهم در شرایط که وضعیت اقتصادی در کشور پرچالش و نگران کنندۀ است باعث بروز مشکلات جدی برای مردم افغانستان شده است که پیامد آن می تواند برای منطقه هم متاثر کننده باشد٬  بزرگترین چالش کنونی در افغانستان مشکلات اقتصادی است که برمردم ما به نام های گونه گون تحمیل شده است و اگر مدیریت نشود٬ می تواند عامل مشکلات بیشتر و فرا گیر تر باشد.

 آغار دور تازه یی گفت و گو ها میان امارت اسلامی و امریکا یک نوید خوب برای شکل گیری یک روابط معقول و سازنده میان دو طرف بوده می تواند٬ نیاز است که امریکایان٬ راهکار و سیاست شان را در قبال افغانستان بازنگری کنند و به جای آوردن فشار٬ همانند امارت اسلامی روحیه همکاری را در پیش گیرند و با واقعیت های موجود در افغانستان کنار آیند و در شکل گیری فرصت های اقتصادی همکاری کنند.

 افغانستان٬ برای هیچ کشور تهدید نیست و نباید  مشکلات در افغانستان را که راۀ حل دارد برای منافع خود٬ بزرگ نمایی کرد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا