سیاست

ولسی جرگه، روی طرح نامگذاری روز قلم در تقویم کشور، بحث نمود

کابل 7 ثور باختر
در جلسه عمومی ولسی جرگه که به ریاست عبدالرؤف ابراهیمی دایر گردید، وکلاء در وقت امتیازی روی موضوعات مختلف صحبت نموده، نظریات و پیشنهادات شان را مطرح ساختند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ولسی جرگه به آژانس باختر، در این جلسه برخی اعضای ولسی جرگه ضمن صحبت در رابطه به پیامدهای ناگوار هفت ثور 1357، کودتای رژیم خلق و پرچم را محکوم نموده، از مبارزه و مقاومت مردم مجاهد کشور در مقابل تجاوز اتحاد جماهیر شوروی سابق و حکومت دست نشاندۀ آن، تمجید به عمل آوردند.
در همین حال شماری از وکلاء روز هفت ثور و سایر پدیده هایی را که سبب بدبختی و رنج و مصیبت مردم افغانستان شده است، محکوم نمودند.
وکلاء،از مشکلات امنیتی در اکثر ولایات به خصوص ولایات شمال کشور اظهار نگرانی نموده،از حکومت به ویژه نیروی های امنیتی کشور خواستند تا درقسمت تأمین امنیت در این ولایات تلاش جدی نمایند.
همچنین وکلاء نا امنی های اخیر در سایر ولایات را باادامه کار سرپرست ها در ولایات و ولسوالی ها پیوند داده و دست داشتن برخی سرپرست والی ها و ولسوال های سرپرست را در این ناامنی ها دخیل دانستند و از رئیس جمهور و رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی جمهوری اسلامی افغانستان خواستند تا هرچه عاجل والیان و قوماندان های امنیۀ ولایات را به کار گماشته و به بی نظمی های موجود در ولایات، پایان دهند.
اعضای ولسی جرگه در حالیکه از گذشت چهل روز از شهادت فرخنده یاد کردند، از ارگان های عدلی و قضایی و امنیتی کشور خواستند تا در قسمت عملی نمودن هرچه عاجل محکمه علنی قاتلین شهید فرخنده و دستگیری برخی از عاملین قضیه که تا حال دستگیر نشده اند،اقدامات جدی را روی دست گیرند.
موضوعاتی چون به کرایه گرفتن منازل قیمتی از سوی وزرای جدید با وجود داشتن خانه های شخصی،پیامد منفی افشای رازهای محرمانه عملیات نظامی از سوی مقامات محلی،پایین بودن سطح فعالیت رسانه های همه گانی و سانسور رسانه های موجود در زابل به خاطر جلوگیری از انعکاس واقعیت ها در آن ولایت،سو استفاده شاروال ولایت زابل از دکان های داخل شهر، اخذ رشوه از قراردادی ها در زابل،اجاره دادن ملکیت های تصدی های دولتی به قیمت پایین،عدم حضور رئیس شرکت هوایی آریانا در کمیسیون اقتصاد ملی ولسی جرگه، نصب آنتن های مخابراتی در مناطق رهایشی و اضرار آن،عدم در نظرگرفتن خواست محصلین در امتحان کانکور از سوی وزارت تحصیلات عالی، چگونگی تقرر عمر زاخیل وال به حیث مشارو اقتصادی رئیس جمهور با وجود موجودیت اتهامات فساد مالی،پایین بودن مالیه سگرت و معطل قرار دادن روندثبت پوهنتون های خصوصی از سوی وزارت تحصیلات عالی به اساس فرمان ریاست جمهوری از سوی وکلاء مطرح شد.
برخی وکلاء با اشاره به اوضاع بد امنیتی کشور، از عدم موثریت پیمان امنیتی افغانستان با ایالات متحده امریکا انتقاد نموده، خواستار تجدیدنظر و لغو این پیمان شدند.
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه طی صحبتی، رویداد هفت ثور رابه شدت تقبیح نمود و هفت ثور را روز سیاه در تاریخ کشور و هشت ثور را روز پیروزیمردم در برابر تهاجم شوروی سابق و رژیم دست نشانده آن، دانست.
رئیس ولسی جرگه به روح تمام شهدای کشور اعم از دوران جهاد و پس از آن و شهدای سیزده سال اخیر، اتحاف دعا نمود.
در جلسه، مطابق آجندا طرح نامگذاری روز قلم و درج آن در تقویم کشور توسط کمال ناصر اصولی رئیس کمیسیون امور دینی، فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی و حمیرا ایوبی معاون این کمیسیون ارائه گردید.
بر اساس گزارش کمیسیون امور دینی و فرهنگی روز شانزدهم ثور به نام روز قلم پیشنهاد گردیده است؛ اما در نامگذاری این روز برخی کمیسیون ها روز نزول قرآن مجید و برخی روزهای دیگر را پیشنهاد نموده اند.
در جلسه به دلیل موجودیت چهار نظر اختلافی در این زمینه، فیصله شد که این طرح یک بار دیگر در جلسه مشترک کمیسیون ها مورد بحث قرار گیرد تا پس از توحید نظریات، شامل آجندای جلسه عمومی گردد.
در اخیر لیست وکلای حاضر و غیرحاضر  در جلسه، توسط هیئت اداری به رسانه ها اعلام شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا