جامعه

هجوم ملخ درغور هشتاد درصد مزارع را تخریب کرده است

فیروز کوه باختر 17 جوزا
دهقانان ولایت غور از هجوم ملخ ها برکشتزار های شان ابراز نگرانی نموده میگویند که اگر به زودی مزارع شان دواپاشی نشود تمام حاصلات آن ها از بین خواهد رفت.
ملخ در زمستان تخم گذاری نموده ودرفصل بهار که هوا  روبه گرم شدن است، پرواز کرده ومزارع را مورد هجوم قرار میدهد.
فیض محمد یکتن از دهقانان ولسوالی دولتیاربه آژانس باختر گفت: امسال به اثر باران زیاد حاصلات شان خوب بوده اما ملخ های مضره به کشتزار های آنهاهجوم آورده ودرحال از بین بردن حاصلات هستند.
این دهقان گفت، از ده جریب زمین گندم، چهارجریب آن را ملخ خورده واگر دولت توجه نکند ، تمام کشت های ما از بین خواهد رفت .
محمد موسی کلیم ولسوال دولتیار گفت: شکایات دهقانان از هجوم ملخ برکشتزار ها به وی رسیده و این مشکل را با مسوولان محلی غور در میان گذاشته وهشدار داده درصورت بی توجهی تمام کشزار ها از بین خواهند رفت.
وی علاوه کرد که ر یاست زراعت وآبیاری، مقدارکمی ادویه ضد ملخ را به دهقانان ولسوالی دولتیار کمک نموده که کافی نیست وباید ماموران فنی زراعت ، با ادویه بیشتر آمده ومجادله با ملخ را هرچه زودتر آغاز نمایند.
بر اساس معلومات متخصصین زراعت، حیات ملخ بیش از چهل روز دوام میکند ودراین مدت سه مرحله یک جفت ملخ صد دانه تخم میگذارد.
یک ملخ بعد از ده روزدوره حیات خود در بیست وچهار ساعت یک کیلوگرام علف را میخورد.
خیل ملخ ، دروقت هجوم برمزارع به ملیون ها بال میرسد ودر وقت اندکی ، خساره فراوان به دهقانان میرساند.
اما جمعه خان باختر سرپرست ریاست زارعت وآبیاری ولایت غور به آژانس باختر گفت که یک مقدار ادویه ای که داشتیم به ساحات متضرر روان کردیم ویک نماینده را به کابل هم فرستادیم تا ادویه مورد ضرورت را به غور انتقال دهد.
وی علاوه کرد که ریاست زراعت، آماده مبارزه جدی در برابر این آفت زراعتی بوده وهرگاه ادویه به دسترس شان قرار داده شود  کشتزار ها را دواپاشی مینماید.
قابل ذکر است که سال گذشته ، حاصلات درغور به علت خشکسالی کم بود وهجوم ملخ نیز دهقانان را آنقدرمتضرر نساخت ، امسال وضعیت زراعت خوب بوده اما هجوم ملخ دهقانان را  نگران کرده است .
غور از جمله ولایات مرکزی بوده واقتصاد اکثر مردم آن به زراعت ومالداری متکی است .
بیش از شش هزار وهفتصد هکتار زمین آبی و یکصدوپنجاه هزار هکتار زمین للمی دراین ولایت وجود دارد وعمده ترین محصولات زراعتی غور را گندم ، جو ، جواری ، کچالو ، پیاز  و میوه خشک آن چهار مغز و حبوباتی مانند باقلی ، مشنگ ، لوبیا وماش تشکیل میدهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا