سیاست

سران کشورهای عضو سازمان سارک به خاطر مبارزه با ویروس کرونا نشست فوق العاده برگزار کردند

کابل / 25 حوت / باختر

محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان بعد از ظهر امروز در نشست فوق العادۀ سران  کشورهای عضو سازمان همکاری های منطقه یی جنوب آسیا یا سارک که به خاطر مبارزه با ویروس کرونا به ابتکار نارندرا مودی صدراعظم هند از طریق ویدیو کنفرانس در شهر دهلی برگزار شده بود، اشتراک و سخنرانی کرد.

به اساس معلومات دفتر سخنگوی ریاست جمهوری به آژانس باختر؛ در این ویدیو کنفرانس، برعلاوۀ  محمد اشرف غنی رییس جمهور و نارندرا مودی صدراعظم هند، سران دول و حکومات عضو این سازمان و وزیر صحت پاکستان سخنرانی کردند و دیدگاه های شان را در مورد راه های جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و تشریک مساعی به خاطر مبارزه با این ویروس ابراز کردند.

نارندرا مودی صدراعظم هند در سخنرانی خویش ابتدا انتخاب مجدد محمد اشرف غنی را به حیث رییس جمهوری اسلامی افغانستان تبریک گفت و افزود که ویروس کوید- ۱۹ یک بیماری همه گیر در منطقه است که باید محتاطانه با آن برخورد کرد. وی افزود : بیشترین نفوس در منطقه ما است و مبارزه مشترک و جدی با این پدیده ضرورت است.

صدراعظم هند از اقدامات کشورش و فراهم کردن تسهیلات طبی یاد کرد و گفت : باید تجربیات خود را در این زمینه شریک کنیم.

بعد  محمد اشرف غنی رییس جمهور صحبت کرد و گفت : ما همه به گونه یی با این پدیده روبرو هستیم و آسیب پذیری هایی داریم، زیرا جمعیت بزرگی از مردمان فقیر در منطقۀ ما زندگی می کنند و باید محتاطانه عمل کنیم.

رییس جمهور افزود که باید روی راهکارهای واضح برای پایین آوردن تاثیرات منفی این ویروس بالای جامعه ما کار شود و درست مدیریت شود.

وی گفت که یک گروه کاری از سوی سازمان سارک ایجاد شود تا از نزدیک با هم کار کنند و تبادل تجربیات کنند و همچنان روی میکانیزم هماهنگی و روند های وقایه یی و پیش گیری توجه صورت گیرد.

رییس جمهور غنی تصریح کرد که بستن سرحدات یک اقدام مهم است، اما باید انتقال ادویه و مواد اولیه به گونۀ درست مدیریت شود.

رییس جمهور کشور بر هماهنگی میان سازمان های سارک و شانگهای به منظور تبادله تجارب و اطلاعات در زمینۀ مبارزه با ویروس کرونا، تاکید کرد.

در این ویدیو کنفرانس نارندرا مودی صدراعظم هند پیشنهاد کرد که برای مبارزه مشترک با شیوع ویروس کوید- ۱۹ یک صندوق وجهی اضطراری ایجاد شود و هند حاضر است ۱۰ میلیون دالر به آن کمک کند.

صدراعظم هند گفت که از این صندوق هر کشور عضو سازمان سارک می تواند در وقت ضرورت استفاده کند. وی افزود : تیم های صحی ما در حال آماده باش قرار دارند و همچنان در قسمت آموزش برای بلند بردن ظرفیت پرسونل صحی، آمادۀ همکاری استیم.

وی خاطرنشان کرد که یک هفته بعد به اشتراک وزیران صحت عامه کشورهای عضو سازمان سارک، این ویدیو کنفرانس ادامه می یابد و متخصصین اقتصادی در یک فرصت مناسب، تحلیل و ارزیابی شان را در خصوص تاثیرات اقتصادی این ویروس بالای منطقه، شریک خواهند کرد.

در اخیر، محمد اشرف غنی رییس جمهور از صدراعظم هند به خاطر برگزاری این ویدیو کنفرانس تشکر کرد و گفت : تعداد واقعات مثبت ویروس کرونا در افغانستان به ۱۶ واقعه رسیده است و تا هنوز هیچ تلفات نداشته ایم، اما تهدید اصلی، ورود مهاجرین افغان از ایران است که بدون برنامه ریزی قبلی وارد کشور می شوند که یک چالش برای منطقه است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد که افغانستان نیز می خواهد به صندوق وجهی اضطراری به خاطر مبارزه با ویروس کوید- ۱۹ سهم خویش را ادا کند.#

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا