گزارش ها

شیوع مرض انترکس پنجاه راس مواشی را تلف کرد

پلخمری / باختر/ 1/ عقرب
پنجاه راس مواشی دریکماه درنتیجه شیوع مرض انترکس در ولسوالی دوشی ولایت بغلان تلف شده است.
نورعلی رییس کوپراتیف های زراعتی و مالداری ولسوالی دوشی به آژانس باختر گفت ، درنتیجه عدم توجه مسوولان ریاست زراعت و آبیاری مبنی بر شیوع این مرض که ازچندین سال یعنی سال 1386 دامنگیر مالداران میباشد تاکنون بیش از دوهزار راس گاو را تلف نموده است.
شمس الدین سرحدی ولسوال دوشی ضمن تائید موجودیت این مرض میان مواشی ریاست زراعت و مالداری را متهم به بی اعتنایی نموده علاوه کرد . چندی قبل پس از تقاضاهای مکرر تیم از واکسیناتوران آن ریاست به ولسوالی دوشی اعزام گردیده بود اما این واکسین درچند ساحه محدود تطبیق گردید.
داکتر عبدالجبار مسوول بخش گاوداری ریاست زراعت و مالداری علت اصلی مرگ و میر مواشی ازجمله گاو ها را درولسوالی دوشی شیوع مرض یاد شده میان گاوها عنوان نموده و علایم این مرض را لرزه ، بلند رفتن حرارت بدن مواشی به چهل ویک درجه و جاری شدن خون از بینی و دهن گاو وانمود ساخت .
وی افزود : چندی قبل وزارت زراعت و آبیاری حدود پنج هزار دوز واکسین را بالای مواشی از جمله گاو و گوسفند تطبیق نمود اما با درنظر داشت موجودیت مواشی واکسین ها بسیار ناچیز بود .
وی از مالداران تقاضا نمودتا حین مشاهده علایم این مرض به اسرع وقت غرض تطبیق واکسین به کلینیک های محلی مراجعه نمایند.
منبع اضافه کرد ، هم اکنون عرضۀ خدمات لازم به مالداران در سطح ولایت بغلان با استفاده از بیست و یک کلینیک حیوانی به همکاری موسسات همکار دربخش زراعت و مالداری پیش برده میشود. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا