گزارش ها

یک عضو پیشین رهبری طالبان، آغاز مذاکرات صلح را بعید نمی داند

کابل باختر/ 23/ سنبله
یک عضو پیشین رهبری طالبان احتمال آغاز مذاکره میان گروه طالبان و دولت افغانستان را بعید نمیداند.
آغاجان معتصم که در زمان حاکمیت طالبان وزیر مالیه بود در مصاحبۀ با نیویارک تایمز گفته است که رهبری طالبان به تازگی درنشست شان در شهر کویته پاکستان روی آغاز مذاکرات صلح با دولت افغانستان توافق کرده اند.
آغاجان معتصم گفته است که شماری از اعضای شورای رهبری طالبان موسوم به شورای کویته از او خواسته اند تا مذاکرات صلح با دولت را از سرگیرند مگر نیویارک تایمز میگوید که شماری دیگری از اعضای شورای کویته دررابطه به گفته های آغاجان معتصم گفته های ضد و نقیض دارند.
آمادگی شورای کویته مبنی بر مذاکره با دولت افغانستان درحالی دررسانه هابازتاب مییابد که اخیراً سرتاج عزیز مشاورامنیت ملی صدراعظم پاکستان گفته بودکه آنها میتوانند بخشی از طالبان را به میز مذاکره بکشانند.
نمایندگان دولت افغانستان سال پار یک دور مذاکره با طالبان را سپری کردند، مگر اعلام خبرمرگ رهبر آن گروه مانع ادامه این مذاکرات شد .
ضمناً چگونگی ومرموز بودن مرگ ملا محمد عمر باعث چند دستگی دردرون طالبان شد و این امر شروع مذاکرات و پروسه صلح میان دولت و طالبان را خدشه دار ساخت.
آگاهان سیاسی افغان به این باور اند برنامه های که استخبارات پاکستان درقبال منطقه دارد، پروسه صلح افغانی را جداً آسیب رسانیده است، چند دستگی طالبان جز همین برنامه ها است که یکی را وارد مذاکرات صلح میسازد و دیگری را مانع آن معرفی میکند.
این آگاهان به گفته های آغاجان معتصم نیز چندان باور ندارند، به این دلیل که او اکنون دور از طالبان درترکیه بسر میبرد و یک زندگی متفاوت از گذشته دارد، رهبری کنونی طالبان به او چندان اعتماد ندارند، ضمناً اگر شورای کویته تن به مذاکره دهد استخبارات پاکستان میکوشد که این پروسه از دهلیز آن کشور عبور کند و طبعاً استخبارات پاکستان چون گذشته که مری و اسلام آباد را محل برگزاری مذاکرات طالبان تعین کرده بود، برای طالبان اجازه نخواهد داد که این مذاکرات درکدام کشور دیگر برگزار گردد.
آگاهان سیاسی افغان تا زمانیکه طالبان پروسه صلح با حکومت افغانستان رنگ افغانی نداد و آن را از تاثیر پذیری های پاکستان نجات ندهد به انجام مذاکرات باورمند نیستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا