جامعه

جوانان از بیکاری رنج میبرند

کابل باختر/ 20/ دلو
شماری ازجوانان خواستار ایجاد زمینه های تحصیل و کار برای شان میباشند.
آنان از دولت میخواهند تا در بست های کمبود ادارات دولتی شامل کار شوند و یا در موسسات تحصیلی زمینه تحصیل برای آنان فراهم شود.
حمیدالله فارغ لیسه انصاری کابل به آژانس باخترگفت که نتوانست تا از آزمون شمولیت پوهنتون های کشور موفق بدرآید و تحصیل کند ، بیکاری وی را رنج میدهد.
حمیدالله خاطر نشان کرد در هر اداره که مراجعه میکند برای شمولیت جواب رد می شنود.
وی خاطر نشان کرد که با هیچ حرفه و پیشه دیگر آشنایی ندارد و فقط میتواند دریکی از ادارات دولتی بحیث مامور ایفای وظیفه کند.
فریدون فارغ لیسه غازی نیز از اینکه نتوانسته به تحصیلات عالی بپردازد و یا در کدام اداره دولتی شامل کار شود رنج میبرد و به افسرده گی روحی مبتلا شده است.
این جوان گفت که آرزو های زیادی را درسر می پروراند که یک روز درس مکتب را خلاص کند و درفراهم سازی معیشت خانواده اش را یاری کند اما ازاینکه دورنمای خوبی را درزندگی اش تصور نمی تواند ، با ناراحتی روحی مبتلا شده است.
به همین گونه چندین جوان تحصیل کرده درصحبت با خبرنگار آژانس باختر ، از نبود زمینه کار شکایت کردند و از مسوولان امور دولتی خواستار پایان مشکلات شان شدند.
اما به گفته پوهنیار فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی، امسال نیز به شمار جوانان بیکار افزوده میشود زیرا حدود سیصد هزار داوطلب آزمون شمولیت درموسسات تحصیلات عالی ثبت نام کرده اند و آنان میتوانند صرف یکصدو هژده هزار تن آنان را جذب نمایند.
دراین حال علی افتخاری سخنگوی وزارت کار ، امور اجتماعی شهدا و معلولین میگوید که این وزارت مطابق توان به ایجاد شغل و حرفه آموزی برای جوانان تلاش کرده است.
او گفت: این وزارت برای حدود پنج هزار جوان آسیب پذیر زمینه استخدام را در ادارات دولتی درمرکز و ولایت فراهم کرده است و در نظر است تا زمینه را برای جوانان مساعد بسازیم تا بجای کارگران خارجی در کشور جذب کار شوند.
افتخاری خاطر نشان کرد که با بخش خصوصی نیز هماهنگی ایجاد شده تا بتوانند زمینه آموزش های حرفه ای و فنی را برای جوانان مساعد سازند.
وی گفت که آموختن حرفه میتواند برای کاریابی جوانان کمک کند و به همین هدف ما چهل حرفه شغلی را در اختیار وزارت معارف گذاشته ایم تا شامل نصاب تعلیمی انستیتوت ها نماید .
به هر صورت طوریکه دیده شده است با گذشت یکسال و پس از ایجاد حکومت وحدت ملی نه تنها که برای جوانان بی کار زمینه کار مساعد شده بلکه معضل بیکاری روز تا روز بیشتر شده و این امر سبب فرار هزاران جوان  از کشور شد.
از اینکه نیروی پر انرژی برای آبادی کشور را جوانان تشکیل میدهند، باید دولتمردان برای ایجاد زمینه شغل و تحصیل برای جوانان تلاش کنند و مانع فرار بیشتر جوانان از کشورشوند.
مسوولان امور فقط میتوانند با عزم قاطع و عمل به این امر نایل آیند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا