فرهنگ

محمد كريم خليلي : عزاداران با اهداي خون عشق و محبت خود را نسبت به نواده پيامبر بزرگ اسلام و ياران شهيدش به نمايش بگذارند

كابل باختر4 قوس
محمد کریم خلیلی معاون رییس جمهور به منظور تجلیل از روز دهم عاشورا، امروز به بانک خون امام حسین (ع) خون اهدأ نموده و درمراسم سوگواری که صدها تن
ازعزاداران حضور داشتند، برشناخت ابعاد انسان سازِ قیام خونین عاشورا تاکید نمود.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، معاون رییس جمهور برای ارج گزاري به مقام شهدای کربلا و تجلیل از آرمان ها و اهداف مقدس نهضت عاشورا، به بانک خون امام حسین خون اهداء نموده و همچنین اهدای خون ازسوی حامد کرزی رییس جمهور کشور و استقبال گستردۀ مردم از این حرکت ارزشمند را مورد ستایش قرار داد.
معاون رییس جمهور درمحفلی که بدین مناسبت در اقامتگاهش برگزار شده بود، از عزاداران امام حسین و مردم مسلمان کشور خواست که به جای قِمَه زدن و ریختاندن خون خود در معابر و تکایا، با اهدای خون شان مریض های نیازمند و تنگ دست را دستگیری نموده و عشق و محبت خود را نسبت به نواده پیامبرگرامی اسلام  و یاران شهیدش به نمایش بگذارند.
معاون رییس جمهور اهدای خون را یک سنت حسنه وبی بدیل درمیان مردم مسلمان کشور خوانده و برتوسعه و گسترش این رفتار اخلاقی تاکید نمود.
دراین محفل ثریا دلیل وزیر صحت عامه، نقیب الله فایق رییس کمیسیون صحت، ورزش و جوانان ولسی جرگه و شمار دیگري از مقام های دولتی نیز حضور داشتند که با اهدای خون شان ازسالروز شهادت سرور آزادگان و یاران با وفایش تجلیل نمودند.
وزیر صحت عامه یاد آور شد که خون های اهدا شده توسط شهروندان کشور، ازطریق یک پروسه شفاف به هموطنان مستحق، ازآن جمله مریضان مبتلا به سرطان خون و همچنین مادران واطفال نیازمند، تزریق می گردد.
پس ازآن معاون رییس جمهور در جمع صدها تن از عزاداران سیدالشهداء درمسجد جامع نبی اکرم درغرب کابل شرکت نموده و با ایراد سخنرانی دراین محفل، ابعاد نهضت عاشورا را به تحلیل گرفت.
وی هدف تجلیل از عاشورا را گرامی داشت از اهداف والای عاشورا عنوان نموده و یاد آور شد که این حرکت تاریخی را نباید تنها دربعد عاطفی و احساسی آن خلاصه کرد.
به گفته معاون رییس جمهور، عزاداران امام حسین، تاهنوز کمتر به ابعاد انسان ساز این نضهت پرداخته و بیشتر بعد عاطفی آن را برجسته نموده اند. این امر سبب شده است که تعالیم و آموزه های مکتب عاشورا کمتر در پاسخ به پرسشها و مقتضیات زمان مطرح گردد.
معاون رییس جمهور تأکید نمود که تعالیم و آموزه های مکتب عاشورا باید در حیات فکری، فرهنگی، اخلاقی و سیاسی ما سرمشق و الگو قرار گرفته ونحوه زندگی فردی و اجتماعی ما را متحول و دیگرگون سازد.
همچنین معاون رییس جمهور دربخش دیگری از سخنانش از وقایع درد ناکی که در روز نهم، شب و روز دهم عاشورا برامام حسین ویاران او گذشت، یاد آوری نموده اظهارداشت که استقبال امام حسین و یارانش از شهادتِ درراه خدا و تحمل رنج و مصایبی که وقوع آنها برای آنان حتمی به نظرمی رسید، درتاریخ بشریت شگفت آور و غیر قابل توصیف است.
معاون رییس جمهورتصریح نمود که بزرگداشت از روزهای با عظمت عاشورا یکی از محورهایی است که مردم مسلمان افغانستان را گردهم آورده و به آنان وحدت، یک رنگی و یکپارچگی می¬بخشد. از این جهت تجلیل از چنین شعایری نه تنها عمل کردن و احترام گذاشتن به یک ارزش دینی جهت کسب پاداش اخروی می باشد؛ بلکه برای پاسخ گویی به نیازهای جهانی از آن جمله ایجاد همبستگی اجتماعی میان مردم ما نیز مهم است.
وی با اشاره به وحدت و همبستگی مردم افغانستان در تجلیل از مناسبت های دینی به خصوص عاشورای حسینی، اظهارداشت: خوشبختانه در جامعه اسلامی افغانستان همه مردم و پیروان همه مذاهب، اعم از شیعه و سنی از روزهای باعظمت عاشورا به صورت متحد و یکپارچه تجلیل و بزرگداشت می-نمایند و این یک نعمت بزرگی است که باید قدرآن را دانست. امیدوارم که در آینده، وحدت و همدلی میان مردم کشور ما از عمق و گستره بیشتری برخوردار شده و ابعاد و سطوح بیشتری را احتوا نماید.
معاون رییس جمهور  ضمن سپاس و قدردانی از تلاشهای شبانه روزی نیروهای امنیتی کشور و کمیسیون مؤظف جهت تأمین نظم و امنیت مراسم عاشورا، از هماهنگی و همکاری گسترده مردم، هیأت های عزاداری و دسته های سینه زنی با نهاد های امنیتی در روزهای عاشورا نیز اظهار سپاس و قدر دانی نموده و آن را نشان آگاهی و بیداری مردم  عنوان کرد.
دراین محفل گلرحمان قاضی، رییس کمیسیون نظارت برتطبیق قانون اساسی، غلام مجتبی پتنگ وزیر امور داخله، حسن عبداللهی وزیر امور شهرسازی، برخی از نمایندگان مردم درشورای ملی و شمار دیگری از مقام ها ی دولتی، علماء، روشنفکران، فرهنگیان و صدها تن از اقشار مختلف مردم  شرکت نموده بودند.
به اساس يك خبر ديگر: دكتور سيد مخدوم رهين وزير اطلاعات و فرهنگ امروز در مراسم گراميداشت از عاشوراي حسيني در تكيه خانه عمومي چنداول و مسجد شريف الهرا شركت نموده و پيرامون نهضت حسيني و تاثيرات آن بالاي جهان اسلام صحبت نمود.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا