جهان

گسترش ویروس مرگبار ایبولا در کانگو؛ سازمان صحی جهان ابرازنگرانی کرد

ژنیو/وی او ای/۲ سنبله/باختر
سازمان صحی جهان از گسترش سریع ویروس مرگبار ایبولا درکانگواظهار نگرانی کرد.
مقامات صحی جمهوری دموکراتیک کانگو گفتند که در کمتر از ۱۰۰ روز، ۱۰۰ نفر به این ویروس مبتلا شده اند که از آن میان ۴۳ تن شان جان باخته اند.
آژانس باختر به نقل از صدای امریکا گزارش داد که سازمان صحی جهان گفته است که این ویروس به سرعت در حال افزایش است و عدم دسترسی به ساحات متاثر شده، این نگرانی را عمیق‌تر کرده است.
تدروس ادهانو گیبریاسوس، رییس این سازمان گفته است که اعراض و علایم ابتلا به این ویروس پس از پنج روز ظاهر می‌شود؛ مشکلی که خطر مرگ افراد را بیشتر می کند.
او گفت: "این موضوع قابل نگرانی است زیرا به هر اندازه یی که بیماران بدون مداوا باقی می‌مانند، به همان اندازه فرصت زنده ماندن شان کمتر می‌شود" و ویروس می‌تواند بدون این که دانسته شود به دیگران سرایت کند.
اعتصاب کاری کارمندان صحی در این کشور به دلیل عدم دریافت معاش، وضعیت را پیچیده تر کرده است، زیرا روند واکسین و تدفین مصوون اجساد به گونۀ درست صورت نمی‌گیرد؛ روندی که می‌تواند سبب گسترش بیشتر ویروس شود.
سازمان صحی جهان می‌گوید که با آن هم پول مشکل اصلی مبارزه با ویروس ایبولا است زیرا کارزارهای مبارزه با کووید۱۹ سبب کاهش بودجهٔ فعالیت‌های مرتبط به ایبولا شده است.
بار قبلی که این ویروس ساری در کانگو شیوع کرده بود، ۳۴۸۱ نفر به آن مبتلا شده بودند که از آن میان ۲۳۰۰ نفر شان جان باخته بودند.
این ویروس برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ میلادی در سودان جنوبی شیوع یافت و سپس به جمهوری دموکراتیک کانگو نیز سرایت کرد.
علایم برجستۀ ابتلا به بیماری ایبولا شامل استفراغ شدید، ضعف شدید، درد های شدید عضلاتی، اسهالات، سردردی و گلودردی شدید و در برخی موارد خونریزی داخل بدن است.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا