جهان

امریکا خواستار آغاز فوری مذاکرات بین‌افغانان شد

واشنگتن/ وی و ای/ 11 سنبله/باختر
مشاور شورای امنیت ملی ایالات متحدۀ امریکا در مکالمۀ تیلفونی با محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان خواستار آغاز  گفت وگوهای بین‌افغانان شد.
آژانس باختر به نقل از صدای امریکا گزارش داد که دفتر شورای امنیت امریکا امروز در صفحۀ تویترش نگاشته است که رابرت اوبراین در این صحبت تیلفونی گفته است که امریکا بر پشتیبانی‌اش از افغانستان ادامه خواهد داد تا این کشور بار دیگر به پناه‎گاه تروریستان بین‌المللی مبدل نشود.
دفتر  اوبراین افزوده است: "در این گفت وگو، مشاور شورای امنیت ملی بر حمایت امریکا از یک افغانستان مستقل، دموکراتیک و متحد که هیچ‌گاهی دوباره به منبع تروریزم بین‌المللی مبدل نشود ،تاکید کرد و همچنان بر پشتیبانی امریکا از نیروهای امنیتی افغانستان که برای مردم قربانی‌های بسیاری داده اند، تاکید کرد".
امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفته است که افغانستان و متحدان بین‌المللی در زمینۀ پیامد مذاکرات دیدگاه هماهنگ و یکپارچه دارند که پس از مذاکرات صلح، این کشور همچنان دموکراتیک، متحد و با اقتدار باقی بماند.
این مقام ارشد امریکایی در حالی خواهان آغاز گفت وگوهای بین‎افغانان شده است که این مذاکرات به دلیل رهانشدن زندانیان طالبان و دولت افغانستان با تاخیر مواجه شده است.
پیش از این شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که نخست طالبان باید کماندویان افغان را که در قید دارند، رها کنند و سپس حکومت روند رهایی ۳۲۰ زندانی باقی مانده را دوباره آغاز خواهد کرد.
بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان که در ۲۹ فبروری در قطر امضا شد، حکومت افغانستان باید ۵۰۰۰ زندانی طالبان را رها کند و طالبان نیز ۱۰۰۰ اسیر دولت را از بند رها کنند؛ اما تا کنون ۳۲۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت و شماری از نیروی کماندوی افغان از قید طالبان رها نشده اند.
این در حالی است که حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه هفته گذشته گفت که متباقی زندانیان طالبان نیز به زودی رها خواهند شد که به گفتۀ وی با رهایی این دسته، شمار مجموعی زندانیان رهاشدۀ طالبان به ۵۶۰۰ نفر خواهد رسید.
همزمان با این، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان گفته است که مذاکرات بین‌افغانان در جریان این هفته آغاز خواهد شد.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا