صحت

رئیس صحت عامه بلخ : بیش از سی وشش میلیون انسان مصاب به ایدز است

مزارشریف باختر 27 قوس
بیش از دوهزار افراد مصاب به مرض ایدز در سطح کشور هفتاد ودوتن  آن درولایت بلخ می باشند که پنجاه ویک نفر آن را مردان وبیست ویک نفر دیگر را زنان تشکیل میدهند.
مسولان ریاست صحت عامه ولایت بلخ فقر، مهاجرت ، بیجا شده های جنگ ، بیسوادی وموجودیت بیش از سه میلیون افراد معتاد را بستر مناسب رشد این مرض خطرناک درکشور دانست.
میرویس ربیع رئیس صحت عامه ولایت بلخ به آژانس باختر گفت که امروز درجهان بیش از سی و شش میلیون  انسان به مرض کشنده ایدز مصاب می باشند  که سالانه بیش از یک میلیون انسان درجهان قربانی این مرض می شوند.
داکتر ربیع خاطر نشان ساخت: حسب آمار موجود در افغانستان بیش از هفتاد ودو هزار افراد به مرض ایدز مصاب می باشند که احتمال افزایش این آمار نیز می رود ولی بسیاری از این مریضان به مرکز صحی وجلوگیری از این مرض مراجعه نکرده اند.
رئیس صحت عامه بلخ مبارزه با این مرض کشنده را تلاش همگانی ، درازمدت و متعهدانه برای آگاهی دهی واطلاع رسانی دقیق درجامعه دانسته یاد آور شد دراین امر ملی رسانه های همگانی ، دانشجویان ، علما و مساجد نقش موثر دارند .
ربیع  علاوه کرد متاسفانه موجودیت معتادین مواد مخدر درکشور با باز بودن مرز  ها مریضان ایدز از دوهزار نیز بالا می باشد.
وی می گوید به علت سنتی بودن جامعه وحیا ونا آگاهی مردم از نوعیت مرض ایدز مبتلایان آن به مراکز صحی مراجعه  نمی نمایند ویک مرکز  بزرگ  درولایت بلخ همیشه  به شکل محرم وسری افراد مصاب شده را معاینه و تداوی می نمایند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا