جهان

ایران به ساخت راه آهن کاشغر- هرات ادامه می دهد

تهران/منابع خبری بین المللی/باختر/20 ثور
وزیر ترانسپورت تاجیکستان خبر برخی رسانه ها مبنی بر دست کشیدن ایران از سرمایه گذاری در ساخت بخش تاجیکی راه آهن «کاشغر – هرات» را رد کرد و گفت: ایران به تعهد خود در این طرح پایبند است.
شیرعلی گنجعلی زاده ، دیروز در گفتگو با سایت خبری آزادی تاجیکستان افزود: ایران یکی از کشورهای ذینفع در احداث این راه آهن است و تاکنون به تعهدات خود در این زمینه در تاجیکستان عمل کرده است.
خط آهن «هرات – کاشغر» با هدف احیای جاده ابریشم صورت می گیرد که در قرون گذشته شاهراه ارتباطی شرق با غرب دنیا بود و از خاک چین تا اروپا را به یکدیگر وصل می کرد.
افغانستان، ایران ، تاجیکستان ، قرغزستان و چین در سال 2012 میلادی برای احداث خط آهن «هرات – کاشغر» به توافق رسیدند و ایران پذیرفت در ساخت آن، مشارکت و سرمایه گذاری کند.
به گفته وزیر ترانسپورت تاجیکستان، طول خط آهن مذکور از هرات افغانستان تا کاشغر چین 2260 کیلومتر است که از این میزان، 392 کیلومتر در درون خاک تاجیکستان قرار میگیرد.
وزیر ترانسپورت تاجیکستان، ضعف کار در اجرای طرح راه آهن کاشغر – هرات را مربوط به قرغزستان دانست و گفت از میان پنج کشور سهیم در این طرح شامل ایران ، افغانستان، تاجیکستان ، قرغزستان و چین ، تاکنون فقط قرغزستان، موضع و برنامه کاری خود را در قبال این راه مشخص نکرده است.
به گزارش بلوتن آزادی، برخی رسانه های تاجیکستان به تازگی مدعی شده بودند که یک شرکت خصوصی ایرانی پس از انجام حدود 20 درصد کار زیرسازی بخش تاجیکی راه آهن کاشغر- هرات، فعالیت خود را در این زمینه متوقف کرده است زیرا به نظر می رسد ایران قصد ادامه سرمایه گذاری در آن را ندارد.
به نوشته رسانه های تاجیک، هزینه احداث هر کیلومتر راه آهن یادشده بین 8 تا 10 میلیون دلار برآورد می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا