اخباراقتصاد

آب وخاک بغلان باحاصلدهی پسته سازگاراست

پلخمری ،۳۱ثور،باختر
ساحات جنگلات پسته در بغلان موازی۳۸۷۰۰ هکتار بوده که بیشترین این جنگلات در ساحات ولسوالی های نهرین و دهنه غوری واقع گردیده است.
رییس زراعت ،آبیاری و مالداری بغلان به آژانس باختر گفت که امسال با در نظرداشت بارندگی های مناسب برای جنگلات، نبود امراض وآفات از جمله شکرک ، سطح حاصل دهی پسته بسیار خوب پیش بینی شده است.
امرخیل مسوول بخش خبری ریاست زراعت بغلان با آنکه حاصلات سال گذ شته پسته را در بغلان ۸۱ تن وانمود ساخت علاوه نمود:سال گذشته در نتیجه وقوع مرض شکرک، عدم باران های به موقع ازجانبی هم چیدن بی موقع توسط مردم ازعوامل بود که باعث کاهش در حاصلات پسته محسوب گردید.
مسئوول بخش خبری ریاست زراعت با آنکه از پسته بحیث عواید ملی یاد کرد مجموع حاصلات پسته را در بغلان بیش از ۲۰۰ تن وانمود ساخته و از مردم خواست تا قبل از اعلان آن جهت جمع آوری پسته داخل جنگلات پسته نگردند تا باشد از حاصلات پسته عواید سرشارنصیب مردم گردد.
امرخیل نقش همکاری روستانشینان را در حفاظت از جنگلات پسته مبنی بر جلوگیری از قطع آن مهم و اساسی خوانده اضافه کرد:
جمعا به تعداد ۴۲ تن از محافظین که از جمله ۳۱ تن آنان محافظین رسمی و ‌ ۱۱تن دیگر شان محافظین رضا کار جنگل اند که مصروف حفاظت جنگلات پسته در ولسوالی های دهنه غوری، بغلان مرکزی، نهرین، دوشی ،خنجان و همچنان پلخمری مرکز بغلان می باشند.
قابل ذکراست که جنگلات پسته افزون بر عواید اقتصادی آن، درحفظ محیط زیست بقای حیوانات وحش وطیور و همچنان جلوگیری از تخریبات سرازیر شدن سیلابها نیز دارای اهمیت است.
خالقیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا