اخبارجهان

آیا بایدن به مواد سوخت تولید شده درایران و ونزوئلا نیاز دارد؟

واشنگتن، ۱۶ جوزا، باختر
رئیس جمهوری آمریکا برای کاهش قیمت مواد سوخت و کمک به تامین انرژی مورد نیاز اروپا که بدنبال تحریم نفت روسیه با بحران مواجه شده است، تحریم‌های بلند مدت علیه دو کشور تولید کننده نفت یعنی ایران و ونزوئلا را کاهش دهد.
آژانس باختر به نقل از نشریه لوفیگارو به نقل از گروه ویتول یکی از بزرگترین شرکت‌های تجارتی مواد سوخت در جهان، جو بایدن ریٔس جمهور امریکا می تواند چشم خود را بر صادرات غیرقانونی نفت ایران ببندد حتی اگر مذاکرات دشوار بازگشت به برجام به نتیجه نرسد.
رئیس جمهور آمریکا، انتخابات میان ‌دوره یی خزان را در پیش دارد. این در حالی است که او ممکن است بتواند با کاستن از قیمت مواد سوخت موفقیت انتخاباتی قابل توجهی کسب کند و امتیازهایی که او از این طریق برای پیروزی در انتخابات میان دوره یی کنگره در سال جاری میلادی بدست خواهد آورد، بیشتر از امتیازی است که او شاید بتواند از طریق توقیف تانکر‌های ایرانی که تحریم را رعایت نمی کنند بدست بیاورد.
لوفیگارو نوشت، ایران در صورت موفقیت در مذاکرات و برداشته شدن تحریم ها خواهد توانست بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه تیل اضافی در روز وارد بازار کند. مقداری که از نگاه تحلیل‌ گران مسائل انرژی برای پایین آوردن قیمت مواد سوخت کافی است.
در ۱۷ می سال جاری قصرسفید از کاهش تحریم‌های اعمال شده بر ونزوئلا خبر داد. یک معافیت محدود به ویژه به گروه نفتی آمریکایی شورون اعطا شد تا در مورد فعالیت ‌های احتمالی آینده در این کشور مذاکره کند. همچنین شرکت‌های انی ایتالیا و رپسول اسپانیا نیز مجوز از سرگیری تولید گاز و تیل و صادرات خود را دریافت کرده ‌اند، به شرطی که محصولات مستقیم به اروپا ارسال شوند نه کشوری دیگر.
لو فیگارو نوشت: آمریکا امیدوار است با این کار بخشی از سوختی که از ونزوئلا به سمت چین می رود به سمت مقصد دیگری، منحرف شود. بیجنگ با نپذیرفتن تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا مشتری ۷۰ درصد از صادرات این کشور است.
نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا روز شنبه از تمهیدات آمریکا در کاهش تحریم ، آن را اقدامی معنادار خواند، استقبال کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا