گزارش ها

قتل یک خانم در شینواری پروان را نباید حد شرعی نام داد

کابل/19/سرطان/باختر

قتل یک خانم به جرم زنا در ولسوالی شینواری غوربند ولایت پروان باعث نگرانی فعالان جامعه مدنی و حقوق بشر در افغانستان گردید.

آنها هشدار میدهند که این گونه حوادث دستاوردهای ده ساله حکومت افغانستان را در قبال جامعه مدنی به چالش میکشد.

قتل یک خانم جوان آنهم بدون سپری نمودن مراحل حقوقی بعد دیگری قضیه را نیز برملا میسازد که خشونت علیه زنان در افغانستان نه تنها کاهش نیافته بل ازدیاد نیز یافته است.

 قبل ازاین که خبر کشته شدن این خانم منتشر شود پولیس ولایت ننگرهار جسد سربریده شدهء یک دختر هفده ساله را از ولسوالی خوگیانی آن ولایت دریافت کرد.

 سه روز قبل از این واقعه خانم جوانی ديگري با دو طفل خود در شهر غزنی سربریده شد، دختر دیگری در غور حلق آویز گردید و به همین ترتيب واقعات دیگر در ولایات دیگر.

آنچه بیشتر از دیگر قضایا میتواند قابل مکث باشد قتل یک دختر جوان در منطقه قمچاق ولسوالی شینواری غوربند است نوار ویدیویی که به رسانه ها ارسال شده به وضاحت نشان میدهد که این خانم چگونه از فاصلهء نزدیک هدف قرار میگیرد و کشته میشود گفته شده که این خانم جوان به اتهام زنا و ارتباط نامشروع به اساس حکم طالبان محلی اعدام گردیده است.

 حرف دراینجاست که کی دید این خانم جوان زانی است ، چه کس از او تحقیق کرد چه کسی مطابق به آنچه شریعت حکم میکند شاهدی داد و بالاخره آنانیکه حکم کشتن او را صادر کردند از لحاظ دانش علمی و اسلامی و صلاحیت وظیفوی درچه موقف قرار داشتند؟

یک عالم دین دراین رابطه میگوید احکام دین در رابطه به زنا و زانی مشهود و هویدا است مهمتر از همه در چنین مسایل گرفتن شهادت کسیکه عمل زنا را دیده است و با سه تن دیگر باید شهادت شان را با مسایل و جزئیات همانگونه که اسلام عزیز آن را واضح ساخته بدهند د رصورتیکه جرم زنا ثابت شد فتواي سنگسار صادر میگردد که سنگسار هم احکام خود را دارد این عالم دین گفت نميداند که حکم کشتن خانم که در شینواری غوربند به رگبار مسلسل بسته شد از کجا و ازطریق کدام مرجع شرعی صورت گرفته است.

او گفت ،آنچه را در تصویرديد میرساند که این خانم پیش از آنکه به جرم زنا کشته شود با او برخورد عقده یی صورت گرفته است.

یک باشنده محل از طریق تیلفون به خبرنگار آژانس باختر گفت، اول متاسف از این است که از حادثه چند روز سپری میشود مگر مسوولان ما حالا خبر میشوند آنانیکه این زن را کشتند خود در فساد غرق اند و بوی از شریعت نمي برند.

 چندی قبل یک سر دسته گروه طالبان درغوربند کشته شد مرگ قوماندان عزت الله بر طالبان غوربند اثر بد گذاشت طالبان مورال باختند ضرورت داشتند تا بار دیگردر برابر مردم زور آزمایی کنند، نام زنا را در مقابل یک دختر جوان بهانه گرفتند او را در برابر دید مردم کشتند تا فضا رعب و وحشت را در محل حاکم سازند.

 او از نهاد های دولتی خواست تابه این مشکل رسیده گی نمایند موصوف اظهار داشت که طالبان شینواری که بیشتر جنگجویان سابق حزب اسلامی اند تعداد شان به آن پیمان نیست که بتوانند در برابر نیروهای دولتی مقاومت کنند آنها روز ها را در غار های کوه سپری می نمایند و هر گاه به قریه ها هم می آیند دزدانه و با وارخطایی می آیند ودو باره میگریزند.

این باشنده غوربند خواستار ادامه عملیات های نیروهای دولتی علیه این اوباشان شد.

ازطرف دیگر سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان آنچه را در شینواری غوربند اتفاق افتاد یک وحشت خواند که به نام جاری ساختن حد شرعی اجرا شد، در حالیکه مرتکبین این قضیه خود از حد شرعی گذشتند.

 داکتر سمر ضمن آنکه خواستار به محاکمه کشاندن عاملان این جنایت گردید بروز چنین جنایت ها و خشونت ها را ناشی از عدم حاکمیت قانون در کشور خواند و مقامات دولتی را متهم ساخت که قضایا چنین جنایت را پیگیری نه کرده اند و با آنانیکه نسبت به زنان از خشونت کارگرفته اند برخورد جدی نشده است.

او گفت در افغانستان معافیت مجرمین به یک عادت تبدیل گردیده و درحل خشونت های جنسی هم کوتاه آمده است.

این بار اول نیست که گروه های مسلح مخالف " طالبان " با انجام محکمه های صحرایی به زندگی یک انسان خاتمه میبخشند چند سال قبل در  ولسوالی قادس بادغیس نیز طالبان یک زن بیوه را به اتهام مشابه کشتند و باری هم یک پسر نوجوان را در هلمند اعدام کردند.

مردم امید دارند که دولت در روی كاغذ این جنایتکاران را تقبیح نکند، بلکه با گرفتاری و مجازات آنان که به نام شریعت میخواهند اسلام عزیز را نام بد سازند برخورد جدی نمایند واین فرصت را از آنان بگیرد که خود حكم صادر کنند و خود حکم را تطبق .

عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا