فرهنگ

طلوع افغان در بیداری ملی، شکل دهی و توسعۀ اصلاحات و نهادینه کردن جنبش مشروطه، نقش قابل ملاحظه ایفا کرده است

کابل / 19 سرطان / باختر
طلوع افغان که صد سال قبل در قندهار نشراتش را آغاز کرد، در بیداری ملی، شکل دهی و توسعۀ اصلاحات و نهادینه کردن جنبش مشروطه، نقش قابل ملاحظه ایفا کرده است.
شیوای شرق معین امورنشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ، صد سالگی رونامۀ طلوع افغان را به عنوان یک نشریۀ روشنگر و تاریخی درقندهار، به مردم افغانستان و به ویژه شهروندان قندهارمبارک گفت.
معین امورنشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ امروز درمصاحبه یی با خبرنگارآژانس باختر خاطرنشان کرد که نشریۀ طلوع افغان را درسال 1300 هجری شمسی مولوی صالح محمد هوتک تاسیس کرده است.
وی افزود که این نشریه صد سال قبل درقندهارآغاز به فعالیت کرد و درراستای بیداری ملی، شکل دهی و توسعۀ اصلاحات، نهادینه کردن جنبش مشروطه، بیداری مردم ، آگاهی دهی و مبارزه علیه بی سوادی نقش بسیاراساسی بازی کرده است
او گفت: قابل افتخاراست که درمنطقه بسیاری از کشور ها حتی ایجاد نشده بودند که طلوع افغان به عنوان یک جریدۀ رسمی درقندهار فعال بود و این خود نشان می دهد که افغانستان گذشتۀ درخشان و پیشینۀ الهام بخش درراستای خبرنگاری، متن و ایجاد کار های روشنفکرانه و روشنگری داشته است و طلوع افغان یکی از سرچشمه های تاریخی ماست.
شیوای شرق گفت که وزارت اطلاعات وفرهنگ نه تنها کلکسیون بازمانده های طلوع افغان را باید دیجیتل کند بلکه مجموعۀ شماره های طلوع افغان را صحافت بندی و چاپ کند و دراختیار خبرنگاران پژوهشی درتمام نهاد های آموزشی کشور و خارج از کشور قراردهد.
معین امورنشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ علاوه کرد: از طریق طلوع افغان به گذشتۀ دور زبان های پشتو و فارسی نیز می توانیم به پژوهش های زبانی دست بزنیم وبا کاربرد واژه هایی که دراین صد سال معمول بود، ادبیات گفتاری خبرنگاری، شیوۀ تهیۀ خبر و گزارش و شیوه های پیام دهی و اطلاع رسانی وهمچنان ادبیات سیاسی که درطلوع افغان درصد سال به کاررفته است بیشتر آشنا شویم.
همچنان شیوای شرق گفت: امیدوارم که بتوانیم به زودی جشن صد سالگی طلوع افغان را برگزارکنیم و این امرسبب با زخوانی گذشتۀ صد سالۀ طلوع افغان شود و الهام شود برای نسل نوین خبرنگاران و روزنامه نگاران .
هارون حکیمی معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات وفرهنگ، درصحبت با خبرنگارآژانس باختر دررابطه به نشریۀ طلوع افغان معلومات داد وگفت: طلوع افغان در15 سرطان سال روان، صد ساله شد و این روزنامه نه تنها منحیث یک روزنامۀ مهم کشور بلکه منحیث یک ارزش تاریخی نیز برای وزارت اطلاعات وفرهنگ مطرح است .
وی ضمن آن که نقش طلوع افغان را در بیداری و روشنگری افکار مهم دانست، گفت که بر اساس پیشنهاد معینیت فرهنگ و هنر وفیصلۀ رهبری وزارت اطلاعات وفرهنگ سمینار علمی و پژوهشی به مناسبت صد سالگی این نشریه برگزار خواهد شد .
درجریان این سمینار روی ابعاد مختلف فعالیت های صد سال طلوع افغان ، خبر رسانی، رشد فرهنگ و هنر، رشد شخصیت ها و استعداد ها و تنویرافکار درخصوص این نشریه بحث صورت خواهد گرفت .
گفتنی است که نشریه طلوع افغان نخستین نشریۀ پشتو درافغانستان است و درحال حاضر احسان الله سادات مدیر مسوول این نشریه است وهمچنان این نشریه هفتۀ دوبار درقندهار به نشر می رسد .
احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا